Belangrijke gebeurtenissen maken in Google Analytics (GA4)

Waarom een gebeurtenis (event) instellen voor een specifieke pagina in Google Analytics (GA4)?

In Google Analytics (GA4) kunt u een specifieke gebeurtenis (event) aanmaken om belangrijke acties en interacties op uw website te meten. Dit helpt u inzicht te krijgen in waardevolle gebruikersactiviteiten, zoals het bereiken van een bedanktpagina na het invullen van een contactformulier, een offerteaanvraag, een gratis scan of een sollicitatieformulier.

De standaard gebeurtenis page_view toont alleen alle bezochte pagina’s, maar biedt geen inzicht in specifieke pagina’s die u wilt meten. Om dit te bereiken, kunt u een aparte gebeurtenis instellen.

 

Heb je hulp nodig bij het instellen van gebeurtenissen (events) in Google Analytics?

We bieden ondersteuning bij het correct instellen van gebeurtenissen, zodat je de prestaties van je website beter kunt begrijpen en optimaliseren.

Een contactformulier-bedanktpagina instellen als gebeurtenis in GA4

Volg deze twee stappen om een gebeurtenis aan te maken die activeert wanneer een gebruiker een contactformulier invult en op de bedanktpagina terechtkomt. Zo kunt u meten hoeveel mensen contact met u opnemen.

Stap 1: Maak een nieuwe gebeurtenis

  1. Ga in Google Analytics naar Beheerder > Gebeurtenissen.

  2. Klik op Gebeurtenis maken > Maken.

  3. Voer onder Naam van aangepaste gebeurtenis de naam, bijvoorbeeld bedankt_contact.

  4. In Overeenkomende voorwaarden, Voeg een voorwaarde toe:

    • Kies bij Paramater de optie event_name.

    • Stel de Operator in op is gelijk aan en voer de waarde page_view in.

  5. Voeg een extra voorwaarde toe:

    • Selecteer bij Parameter de optie page_location.

    • Kies onder Operator de optie bevat.

    • Stel de Operator in op bevat en vul de URL in van uw bedanktpagina (bijvoorbeeld: https://www.uwdomein.nl/bedankt-contact/)

  6. Klik op Maken.

 

De nieuwe gebeurtenis (in dit geval bedankt_contact) wordt nu weergegeven onder Aangepaste gebeurtenissen en Bestaande gebeurtenissen in het Beheerder-menu. Houd er rekening mee dat het enkele tijd kan duren voordat deze gebeurtenis zichtbaar is in Analytics.

Stap 2: Markeer de gebeurtenis als belangrijk

  1. Ga naar Beheerder > Gegevensweergave > Belangrijke gebeurtenissen.

  2. Klik op rechtsboven op Nieuwe belangrijke gebeurtenis.

  3. Voer de naam van de nieuwe gebeurtenis in (bijvoorbeeld bedankt_contact).

  4. Klik op Opslaan.