Website Analyse

Website analyse sommeert de sterke en zwakke kanten van uw website en is eigenlijk de basis van iedere succesvolle online marketingplan.

In hoeverre komen uw doelstellingen overeen met de content, doelgroep, web lay-out, design (usability), sitestructuur, bezoekers en zoekmachines vriendelijkheid, en andere aspecten van uw website? Deze vraag is van belang om een momentopname van uw website te maken.

Of u straks aan verdere website promotie gaat doen of niet, het maakt niet zoveel uit. Iedere website die een gedegen en uniek content heeft en dit ook met een overzichtelijke structuur weet te presenteren naar de bezoekers, heeft altijd een paar stappen voorsprong.

Analyse, hoe doen we dat?

We onderscheiden twee soorten: een basis website analyse en een geavanceerde website analyse. Eerst zullen we in het kort een uitleg geven van wat we met basis website analyse bedoelen. Met basis website analyse kijken we naar de volgende punten; content & design, techniek, seo en online marketing analyse.

Content & design analyseren

Met content bedoelen we de eerste indruk die een bezoeker van uw site krijgt. Dit is belangrijk omdat heel vaak een bezoeker binnen enkele seconden een beslissing maakt of hij/zij verder blijft surfen op uw site. Daarom is de eerste impressie van de website erg belangrijk. Het probleem kan ook als volgt geformuleerd worden: welke boodschap wilt u dat de bezoekers van uw website krijgen? Daarvoor dienen de volgende vragen beantwoord worden:

  • Hoe sterk is de relatie van de homepage (landingspagina) met het hoofd thema van de website?
  • Wat vertelt de design (beeldmateriaal, uitstraling, betrouwbaarheid, stijl) over het hoofd thema?
  • Usability:  is het een bezoekers vriendelijke website en zijn de links ( call-to-action buttons) naar de volgende sub-pagina’s overzichtelijk / en aantrekkelijk?

Website Analyse Bureau Amsterdam - WEBSOL.NL

Techniek analyse

Als tweede komt de techniek aan bod. Een website moet aan bepaalde eisen voldoen om de bezoekers op diverse platforms te kunnen dienen en ook zoekmachine criteria. Daarom kijken we naar de volgende aspecten:

  • Hoe is de website gebouwd (maatwerk website of een bestaande CMS)?
  • Zijn er bugs of programma fouten die het voor structurele hindernissen kunnen zorgen?
  • Voldoet de snelheid van de website aan de normen?
  • Ondersteunt het diverse browsers (zoals Chrome, Explore, Mozilla Firefox, Safari en Opera)?
  • Is de website operationeel op diverse apparaten als mobiel, tablet, desktop?
  • Is de website zoekmachine vriendelijk?
  • Is de sitestructuur logisch, voorspelbaar, consistent en gebruiksvriendelijk? 

SEO analyse

Alhoewel met content en techniek heel wat is gedaan moet een website ook voldoen aan de wensen van de zoekmachines. Want een website krijgt niet alleen mensen als bezoekers, het wordt ook bezocht door robots zoals die van Google, Bing, enz. Een robot leest een website anders dan een bezoeker die alleen waarneemt wat hij/zij op het scherm ziet. Dus, dient er om het bezoek van de robot te vergemakkelijken rekening gehouden te worden met de volgende zoekmachineoptimalisatie (seo) analyse punten:

  • Is het hoofd thema goed vertaald naar zoektermen (keywords )?
  • En zijn deze geplaatst als meta-tags (titel, omschrijving & trefwoorden) en verder geoptimaliseerd in de content?
  • Zijn de afbeeldingen voorzien van alt-tags?
  • Zijn de interne links geoptimaliseerd?
  • Zijn er kwalitatieve linkpartners (extern)?
  • Is er een of meerdere sitemap ( xml / html ) gemaakt?

Online Marketing analyse

Ten slotte wordt er ook gekeken in hoe verre de website gebruik maakt van online marketing mogelijkheden of online marketing strategieën. Een website hoeft niet per se aan betaald advertentie te doen om zich te promoten. Er zijn een aantal belangrijke mogelijkheden:

  • Wordt er gebruik gemaakt van e-mail marketing (nieuwsbrieven en promotie mails)?
  • Is de site aangemeld bij belangrijke zoekmachines en relevante portals?
  • Is de website present op Social Media (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Linkedin)?
  • Biedt de website blog, forum of andere interactieve mogelijkheden voor haar bezoekers?
  • Is er een concurrentie analyse (website concurrenten analyseren) gemaakt?
  • Is er een markt analyse gemaakt?

Webanalyse tools

Gebruik de onderstaande website analyse tools om uw website te meten, analyseren en verbeteren: