Linkbuilding en backlinks

Linkbuilding (“Linkopbouw”) was in het begin een belangrijke instrument bij het bepalen van de populariteit en de pagerank van een website. De achterliggende gedachte is simpel: om de zoveelste tijd wordt de website bezocht (gecrawld) door de Googlebot. Daarbij wordt niet alleen de content van de website gespiderd, maar ook de status van de website ten opzichte van soortgelijke content gemeten. Deze laatste berust met name op het hebben van links, die een website van andere websites kreeg. Deze links worden ook backlinks genoemd. Dus, hoe meer van deze backlinks een website telde, des te populairder en relevanter het werd geacht. Aan de hand hiervan bepaalde Google de positie (ranking) van de website in de zoekresultaten.  Linkbuilding vormde lange tijd de basis van de SEO strategie voor veel website eigenaren.

Zo dachten velen dat het manipuleren van zoekresultaten van Google een makkelijke onderneming was. Linkfarming, kopen van links, directory- en portaal links, plaatsen van links in artikelen en forum discussies werd een wijdverspreide praktijk.

Google update en backlinks

Aangezien dit niet de bedoeling was, kwam Google snel met update(s). Een backlink heeft alleen waarde als die van een inhoudelijk goed georganiseerde en relevante website komt en niet van een willekeurige. Linkfarming en lage kwaliteit links werden zelfs als spam, dus als bewust manipuleren van zoekmachine beschouwd.

Voortaan dienden linkbuilding activiteiten precieser georganiseerd moeten worden. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Meld de website aan bij directory- en webportalen, die selectief en inhoudelijk georganiseerd zijn.

  • Ruil alleen links met websites die toegevoegde waarde hebben en niet aan linkfarming doen.

  • Schrijf artikelen waarin een productaanbeveling of een productbeoordeling is gegeven.

  • Maak promotievideos met verwijzing naar website.

  • Gebruik uw email data voor email marketing.

  • Verspreid van tijd tot tijd persberichten.

  • Hou een blog bij op eigen website.

  • Maak een pagina op de social media kanalen zoals twitter, youtube, facebook, instagram, google-plus.

  • Aanwezig zijn op: aboutme, slideshare, flickr, pinterest, stumbleupon, blogger, disqus.

  • Maak gebruik van “nofollow” tag als u wilt dat bepaalde onderdelen van uw content, zoals links naar andere sites, niet gespidered worden door zoekmachines.

  • Bouw uw netwerk uit en maak selectief gebruik ervan.

  • Check van tijd tot tijd uw backlinks via: Majestic, Moz en Google Webmaster Tool.

Heeft linkbuilding of backlinks nog nut?

Deze vraag is zeker een discussie waard. Wat voor een rol speelt linkbuilding nog bij het bepalen van de pagerank van een website? Aangezien de populariteit van een website nu veel meer beïnvloedt kan worden door de inzet van sociale media en video’s?

Het is zeker zo dat linkruil zoals het plaatsvond weinig effect heeft, maar link-verwijzing zien als een referentie, in welke vorm dan ook, is zeker nog altijd even belangrijk. Het is ook niet meer zo dat het verkrijgen van een backlink louter via een email wisseling tot stand komt. Het hebben van een goede referentie en daarmede verhogen van aantal backlinks is een proces waarmee u continue bezig moet zijn.  Het is zeker niet los te zien van activiteiten die u moet doen om de website te promoten. Daarom is het ook nodig om linkbuilding anders te benaderen.

Wij kunnen u daarmee helpen en uw activiteiten ondersteunen.