Rich Snippets & Structured Data

Wanneer je op Google aan het surfen bent, zie je dat bij sommige zoekresultaten (webpagina URL’s) ook gegevens als afbeeldingen, reviewsterren of adressen worden weergegeven. Je vraagt je dan af waarom Google deze gegevens wel bij je concurrent maar niet bij jouw website pagina toont? De antwoord ligt bij rich snippets (structured data markup) technieken. Hoe? Lees verder!

Wat zijn rich snippets, wat is structured data Google, waarom zijn rich snippets belangrijk en zijn rich snippets een onderdeel van SEO technieken? Hoe kan je rich snippets aan Google toevoegen en hoe de structured data te implementeren?

Wat zijn rich snippets en structured data?

Rich snippets zijn resultaten die door Google in zijn zoekresultaten worden getoond aan de bezoekers. Deze worden gemarkeerd door de structured data (gestructureerde gegevens). Structured data zijn gestandaardiseerde formaten die informatie over een pagina aan zoekmachines verstrekken.

Normale Google zoekresultaat: sitenaam, sitelink en beschrijving.

Rich snippets maken webpagina’s meer zichtbaar en opvallend in de Google zoekresultaten. Met behulp van deze seo techniek kan Google een pagina-inhoud begrijpen en classificeren. Er zijn verschillende soorten rich snippets zoals sitenaam, beschrijving, sitelink (die standaard voor iedere pagina worden weergegeven); en extra gestructureerde gegevens zoals navigatie, reviews, persoon gegevens, video, recepten, producten, evenementen en lokale bedrijven. Deze snippets worden gekozen op basis van de pagina-inhoud.

Rich snippets in Google

Review rich snippets: reviewsterren (stemmen en beoordelingen) aan je webpagina toevoegen maakt de webpagina in de Google zoekresultaten meer opvallend, zichtbaar, krachtig en aantrekkelijker. Het cijfer, aangegeven met sterren, kan je van een beoordelingssite of van jouw Google-reviews halen.

Google reviews rich snippets
Google zoekresultaat met review snippet.

Evenement rich snippets: het is ideaal voor instellingen of bedrijven die evenementen organiseren. Aan de rich snippest van de evenement pagina kan je evenement datum, naam, locatie, beschikbaarheid, artiest, prijs, een afbeelding en URL toevoegen. Op deze manier laat je de gebruikers meteen jouw evenement gegevens zien.

Google events rich snippets
Google zoekresultaat met event snippet.

Recept rich snippets: kan gebruikt worden voor websites die geïnteresseerd zijn in koken of actief zijn in de gastronomie sector (restaurant, eethuis, cafés). Een recept foto met een beschrijving valt altijd meer op dan een sitenaam, beschrijving of URL-adres.

Video rich snippets: toevoegen van upload datum, de naam van uploader en een afbeelding van de video als rich snippest aan de zoekresultaten.

Google video rich snippets
Google zoekresultaat met video snippet.

Broodkruimel rich snippets: de navigatie van een webpagina weergeven op de Google zoekresultaten. Het maakt de sitestructuur van jouw website overzichtelijker en direct klikbaar in de zoekresultaten. Het biedt de gebruiker de mogelijkheid om via deze link op jouw website te belanden. Op deze manier gaat ook de bounce rate van de pagina omlaag.

Google broodkruimel snippets
Google zoekresultaat met broodkruimel snippet.

Product rich snippets: het is meer voor webshop websites. Hiermee kan je jouw voorraad van jouw product, prijs, afbeelding enz toevoegen aan Google zoekresultaten (zie Google Product).

Google product rich snippets.
Google zoekresultaat met product snippet.

Localbusiness (organisatie) rich snippets: deze rich snippet is voor websites die een bezoek of een fysieke locatie hebben. Aan de rich snippest voor localbusiness van een pagina kan je de gegevens als bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, map en een afbeelding van bedrijf toevoegen (zie Google help).

Hoe kan je structured data implementeren en testen?

De structured data kan je per webpagina of voor de hele website maken. Met behulp van Google helper voor gestructureerde gegevensopmaak kan je structured data van een pagina markeren en handmatig aan de header of footer van jouw webpagina toevoegen (bv, schema.org – Organization, Localbusiness).

De tweede methode gaat via een plug-in (extensie) van jouw CMS. Met deze kan je eenvoudig de rich snippet van een pagina invoeren.

 

Hulp nodig voor rich snippets?

Voor open-source of maatwerk CMS website.

Rich snippets & structured data toegepast, maar niet zichtbaar bij Google zoekresultaten

Zoekmachines als Google geven niet alle rich snippets van de webpagina’s weer in haar zoekresultaten. De eerste reden kan zijn dat je rich snippets misleidende gegevens of informatie bevatten. Als tweede kan de ‘structured data’ niet goed geïmplementeerd zijn. Of de gemarkeerde inhoud is verborgen voor de gebruiker.

Hoe test je rich snippets & structured data?

De rich snippets of gestructureerde gegevens van een webpagina kan je testen door Google-tool (tool voor gestructureerde gegevenstests). In de rechter kolom van deze tool, kan je de eventuele waarschuwing of fout vermeldingen zien. Bijvoorbeeld, om de review te controleren, klik je op de review-tab en zie je de codes in de Microdata of JSON-LD. Op deze manier kom je er achter of Google jouw rich snippets heeft geaccepteerd.

Geplaatst in SEO