Wat kost een SEO tekst?


Iedere website heeft een stukje tekst nodig om de bezoekers informatie te verschaffen over de content en hen de weg te wijzen. Aangezien een website ook rekening moet houden met de zoekmachines, krijgt zo’n tekst een tweede doelstelling. Een webtekst moet geoptimaliseerd zijn, zodat het juist gecategoriseerd kan worden door de zoekmachines. Dit is belangrijk, omdat de ranking van een webpagina in de zoekresultaten ten dele hiervan afhankelijk is.

Waarom SEO teksten laten schrijven?

SEO teksten kunnen voor verschillende doelen gebruikt worden. Daarom moet u, voordat u een seo tekst laat schrijven, door bijvoorbeeld een freelance SEO-tekstschrijver, eerst bepalen wat u wilt bereiken. Wilt u:

  • meer zichtbaar en vindbaar worden

  • meer bezoekers aantrekkenseo teksten schrijven

  • uw conversie verhogen of meer online verkopen

  • meer leads genereren

  • kwaliteit van de website content verbeteren

  • actueel blijven of een blog update bijhouden

  • een bijdrage aan uw online marketing maken

  • of merkbekendheid vergroten?

Het verschil tussen tekstschrijvers en SEO-tekstschrijvers

U kunt een prachtige verhaal neerzetten, maar geen rekening houden met SEO (zoekmachine optimalisatie) regels kan ervoor zorgen dat de beoogde doelstellingen niet worden behaald. Dus het verschil tussen een gewone tekst en een geoptimaliseerde tekst moet wel duidelijk zijn.

Wat is dan een geoptimaliseerde tekst of wat doet een SEO tekstschrijver?

Een geoptimaliseerde content is een webtekst die de trefwoorden, waarmee een website gevonden wilt worden, doelgericht hanteert. Dit vereist van de tekstschrijver structureel om te gaan met de trefwoorden, zowel in de tekst zelf als wel in hun verspreiding in de content. Een SEO tekstschrijver moet eigenlijk heel wat meer kunnen dan alleen goed schrijven.

Kan iedere tekstschrijver ook SEO teksten schrijven?

Het is belangrijk eerst te bepalen wat de trefwoorden van een website zijn. Waarmee zoeken (zoekwoorden analyse) mensen naar de producten of diensten? Biedt de website genoeg content om een trefwoord toe te eigenen? En hoe gaan de concurrenten (concurrentie analyse) hiermee om? Pas nadat deze en veel andere vragen beantwoord zijn, dient een site-structuur van de website gemaakt te worden.

Iedere website bestaat uit verschillende lagen (subpagina’s). Daarom zal een gerichte keuze moeten worden gemaakt wat betreft de verdeling van deze trefwoorden. Dit alles moet natuurlijk uitgevoerd worden zonder dat het de bezoeker irriteert. En er moet ook rekening gehouden worden met de spam regels van de zoekmachines.

Van een traditionele tekstschrijver kan je dit alles niet verwachten, mits die natuurlijk goed getraind is in SEO en deels kennis heeft van hoe een website technisch onderbouwd is.

Een tekst dat volgens SEO criteria is geschreven, kan heel wat uitmaken. Het kan niet alleen zorgen voor een betere ranking, maar het kan ook juist de bezoekersvriendelijkheid van een website helpen verhogen. SEO criteria dwingen juist de website bouwer met deze factoren rekening te houden. Dit is niet alleen van belang voor de zoekmachines, maar het zal ook het surfen op de website makkelijker maken.

Samenvattend: Een seo tekstschrijver moet niet alleen in staat zijn trefwoorden onderzoek uit te voeren, webteksten te herschrijven, maar ook:

  • een unieke title pagina formuleren

  • structuur webteksten (title, h-tags of headers, trefwoord posities) bepalen

  • meta tags (<title> en description) bepalen die een sterke relatie hebben met de webtekst

  • zorgen dat webtekst onderwerp binnen de structuur past

  • unieke webtekst schrijven (geen dubbele content, rel=”canonical”)

  • voldoende intern links (hyperlinks) bouwen met geoptimaliseerde ankerteksten of trefwoorden

  • technische seo van iedere webpagina verbeteren (afbeeldingen optimaliseren, pagina laadsnelheid optimaliseren enz.)

  • webteksten toegankelijk maken voor de bezoekers

  • webteksten schrijven die relevant zijn

  • geen spam webteksten of technieken gebruiken

  • rekening houden met online marketing strategie of social media kanalen zodat de content snel wordt verspreid (virale marketing stimuleren)

Wat kost het laten schrijven van een SEO tekst?

Een seo tekst hoeft in feite een website eigenaar niets te kosten. Als hij/zij denkt in staat te zijn eigen seo webteksten te produceren, dan is het makkelijk. Zij die het willen uitbesteden, krijgen te maken met het probleem van kosten. Het is niet alleen een vraag van hoeveel je daarvoor wilt betalen, maar ook of de kosten die je ervoor maakt daadwerkelijk waard zijn.

Een geoptimaliseerde webtekst bestaat dus uit twee componenten waarvoor wordt betaald:

  • Tekst

  • SEO research = trefwoorden analyse + concurrentie analyse

In het algemeen werkt de markt voor SEO tekst schrijvers met de volgende opties:

  1. Tekstschrijver tarief per uur (varieert van 20,00 tot 150,00 EUR)

  2. Tekstschrijver tarief per woord (varieert tussen 0,20 tot 0,75 cent)

  3. Tekstschrijver tarief per webpagina (max. 400 – 500 woorden, een vast bedrag per pagina)

De keuze is wellicht afhankelijk van de behoeften van een website. Indien er een goede vertrouwensrelatie bestaat tussen de website eigenaar en de tekstschrijver, zou optie-1 een goede keuze zijn. Heb je beperkte financiële middelen en duidelijke grenzen voor wat betreft de lengte van de tekst, dan is optie-2  de beste keuze. Heb je een website met veel tekst dan is natuurlijk optie-3 het handigst om het maximale te behalen tegen een vast bedrag per pagina.

Verlagen van kosten is afhankelijk van uw eigen inzet. U zou dat deel van de arbeid voor SEO zelf verrichten door alle trefwoorden te bepalen en aan te geven op welke pagina met welke rangorde u ze wil (zoekwoorden analyse & concurrentie analyse) hebben. Dan laat u eigenlijk de SEO-tekstschrijver alleen de tekst schrijven en de kosten daarvan zullen lager uitkomen. Een tweede mogelijkheid is de tekst laten herschrijven in plaats van een volledig nieuwe tekst. Voor bestaande websites zou dit een goede optie kunnen zijn.

Hierbij dient niet vergeten te worden dat met name in sectoren waar er een hoge concurrentie is, het bepalen van trefwoorden toch niet eenvoudig kan zijn. Aangezien de positie van een website indirect afhankelijk is van de concurrenten, moet er ook een professionele “concurrentie analyse” uitgevoerd worden.

Er spelen nog meer factoren mee. Tegenwoordig maken zoekmachines gebruik van “VOICE search”. Dit stimuleert het gebruik van Long Tail Keywords, ipv “Short Tail Keywords”. Dit maakt het proces van verzamelen, analyseren en bewerken van gegevens een stuk ingewikkelder. Alleen aangeven van basis trefwoorden kan dus niet voldoende zijn om een SEO tekst te schrijven. Behalve “keyword optimalisatie” moet er ook rekening gehouden worden met het bepalen van interne links, afbeeldingen en metatags van een tekst. Deze laatste kunnen een positieve effect hebben.

Eigenlijk kan gebruik maken van optie drie, een vast bedrag per artikel of een serie artikelen, ook de kosten verlagen. Op deze manier krijgt u ook een beter overzicht van de kosten. Het bedrag zal meestal wel na overleg bepaald worden, waarbij duidelijke grenzen gesteld worden voor de lengte van een artikel of serie artikelen.

Een standaard webpagina bestaat uit 400-600 woorden, maar heel veel subpagina’s hebben zoveel woorden niet nodig. Dit geeft u ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld in plaats van een vast bedrag, verschillende bedragen af te spreken.

Geplaatst in SEO

Geef een reactie