Zoekwoorden optimalisatie

Optimaliseren van het aantal zoekwoorden in een content is een van de belangrijkste criteria bij zoekmachine optimalisatie – SEO.

Er zijn twee fases:

  1. Het optimaliseren van zoekwoorden ( trefwoorden ) in website body-tekst of content.
  2. Het optimaliseren van zoekwoorden ( trefwoorden ) in website source codes, bijvoorbeeld in de metatags of sitestructuur.

Zoekopdrachten zijn termen, combinatie van woorden die bij zoeken naar informatie of producten gebruikt worden. Het maakt niets uit of u naar een artikel of naar een beeldmateriaal zoekt of op zoek bent naar een onderdeel van uw auto. Hoe specifieker een zoekopdracht of combinatie van woorden des te beter zullen de resultaten zijn die u te zien zal krijgen op het scherm.

De relevante zoekwoorden ( trefwoorden ) van een website worden aan het begin van iedere pagina vastgelegd volgens de zoekopdrachten van de gebruikers en zoekmachines algoritmes. De keuze van de zoekwoorden is afhankelijk van de pagina-inhoud of de doelgroep van de website.

Content optimalisatie

In het algemeen heeft een website content de volgende onderdelen: een unieke hoofdtitel, relevante subtitels (heading-tags; headers die de inhoud van een pagina kunnen onderstrepen), teksten en eventueel andere materialen zoals afbeeldingen en video’s. Zo zal niet allen de voorpagina, maar iedere sub-pagina een unieke titel, een goede beschrijving en inhoud moeten hebben.

De trefwoorden of zoekwoorden die in de titel,  beschrijving of inhoud zijn gebruikt worden door zoekmachines gezien als de relevante sleutelwoorden.

Zoekwoorden analyse

De zoekwoorden analyse bestaat uit een uitgebreide checklist. We behandelen de zoekwoorden ( trefwoorden ) van een website aan de hand van de volgende vragen:

  • Komen de zoekwoorden overeen met de doelstelling van de website?
  • Zijn paginatitels uniek en relevant?
  • Zijn de zoekwoorden in de paginatitels op juiste manier gebruikt?
  • Komen de zoekwoorden verder voor in de URL’s, navigaties of categorieën?
  • Maakt de website gebruik van zoekwoorden in de anchor-teksten van (interne) hyperlinks?
  • Hebben de afbeeldingen een juiste bestandsnaam en hoe zijn de zoekwoorden in de alt attributes gebruikt?
  • Heeft de content heading-tags (h1, h2,…h6) structuur?
  • Hoe is de verdeling van de zoekwoorden in de body-tekst (inhoud) van een pagina?