Zoekwoorden Optimalisatie

Optimaliseren van het aantal zoekwoorden in een content is een van de belangrijkste criteria bij zoekmachine optimalisatie – SEO.

Er zijn twee fases:

  1. Het optimaliseren van trefwoorden in website body-tekst of content.
  2. Het optimaliseren van trefwoorden in website source codes, bijvoorbeeld in de metatags of site structuur.

Zoekwoorden (keywords) zijn trefwoorden die bij zoeken naar informatie of producten gebruikt worden. Het maakt niets uit of u naar een artikel of naar een beeldmateriaal zoekt of op zoek bent naar een onderdeel van uw auto. Hoe specifieker een zoekwoord of combinatie van zoekwoorden des te beter zullen de resultaten zijn die u te zien zal krijgen op het scherm.  Daarom worden de relevante trefwoorden van een website aan het begin van iedere pagina vastgelegd. De keuze van de trefwoorden is afhankelijk van de pagina-inhoud of de doelgroep van de website.

In het algemeen heeft een website content de volgende onderdelen: een unieke hoofdtitel, relevante subtitels (heading-tags; headers die de inhoud van een pagina kunnen onderstrepen), teksten en eventueel andere materialen zoals afbeeldingen. Zo zal niet allen de homepage, maar iedere subpagina een unieke titel en een goede beschrijving moeten hebben. De trefwoorden die in de titel, inhoud of  beschrijving zijn gebruikt worden door zoekmachines gezien als de relevante sleutelwoorden.

De trefwoorden analyse en optimalisatie bestaat uit een uitgebreide checklist. In het algemeen behandelen we de trefwoorden van een website aan de hand van de volgende vragen:

  • Komen de trefwoorden overeen met de doelstelling van de website?
  • Zijn paginatitels uniek en relevant?
  • Zijn de trefwoorden in de paginatitels op juiste manier gebruikt?
  • Komen de trefwoorden verder voor in de URL’s, navigaties of categorieën?
  • Maakt de website gebruik van trefwoorden in de anchor-teksten van (interne) hyperlinks?
  • Hebben de afbeeldingen een juiste bestandsnaam en hoe zijn de trefwoorden in de alt attributes gebruikt?
  • Heeft de content heading-tags (h1, h2,…h6) structuur?
  • Hoe is de verdeling van de trefwoorden in de body-tekst (inhoud) van een pagina?