Google Ads? – Adverteren op Zoekmachine Google

Google Ads (advertentieprogramma van Google), adverteren op zoekmachines of ook bekend als SEA (Search Engine Marketing) is een krachtige marketingtechniek binnen zoekmachinemarketing (SEO/SEA). Zoekmachines als Google plaatsen betaalde advertenties (SEA) boven en onder hun organische zoekresultaten (zoekmachine optimalisatie – seo).

TOEN: Google AdWords | NU: Google Ads

In deze blog gaan we stap voor stap uitleggen hoe je de Google Ads kan opzetten en hoe je met een Google Ads campagne kan adverteren. Voordat we met Google Ads kunnen beginnen, moeten we eerst een Gmail account hebben om bij onze Google Ads in te loggen.

Google Ads Campagne Instellen

Wat is jouw Google Advertentiedoel?

Bepaal eerst jouw Google advertentiedoel. Waarom wil je adverteren op Google zoekmachine en wat wil je hiermee bereiken?

Google Ads of advertentieprogramma geeft haar klanten drie mogelijkheden om hun doel te bereiken. Je kan een van deze kiezen die voor je website de beste uitkomst biedt:

1. Meer verkopen, leads (aanmeldingen/inschrijvingen) genereren of websiteverkeer ontvangen,
2. Meer gesprekken via telefoon ontvangen,
3. Meer bezoekers naar jouw offline winkel of fysieke locatie trekken?

Stel dat we met de Google Ads meer leads (aanmeldingen) willen genereren.

Google Ads Advertentie Netwerken

Google Ads heeft haar advertentieprogramma’s in verschillende soorten of netwerken verdeeld:

  1. Zoeken: tekstadvertenties
  2. Display: advertenties weergeven op internet
  3. Shopping: shopping-advertenties
  4. Video: YouTube
  5. App: app-installaties genereren via Google netwerken
  6. Smart: geautomatiseerde advertenties op Google zelf en op het web (kies deze advertentie soort als je niet online marketeer bent of geen kennis hebt van Google Ads technieken. Hiermee kunnen kosten flink bespaard worden.)

Hoe bepaal je jouw campagne advertentietype of welke advertentiemodel hoort exact bij jouw doelen?

Voorbeelden:

– Als jouw website zich richt op visuele informatie dan kies je video advertenties of YouTube.

– Als je meer leads (aanmeldingen) wilt ontvangen, de advertenties alleen op Google zoeknetwerk wil vertonen en de gemaakte kosten voor iedere klik zelf wil bepalen en controleren, lees dan verder.

Google Ads-campagnetypen

Adverteren op Google Zoeknetwerk: tekstadvertenties

Stel dat we de tekstadvertentie type van Google Ads hebben gekozen. Met andere woorden willen we alleen op Google-zoek adverteren. 

De vraag is dan: hoe willen we dit realiseren:
Via websitebezoeken, telefoon, fysieke locatie of app-downloads?

Google Ads Campagne maken en het netwerk kiezen

We kiezen de optie “websitebezoeken” om ons advertentiedoel (meer leads genereren) te bereiken.

Vervolgens bepalen we een naam voor onze campagne en het netwerk waarop we onze advertenties willen laten vertonen:

  1. Zoeknetwerk: op basis van gekozen zoekwoorden worden de advertenties weergegeven op de resultaten van Google Zoekmachine en op andere Google sites.
  2. Display netwerk: de advertenties worden ook weergeven op andere websites die partners zijn met Google (Google AdSense).

Aangezien we al hebben besloten om ons alleen op Google te richten, kiezen we de Google zoeknetwerk.

Campagne Instellen & Plannen 

De campagne advertentie van Google Ads kan op bepaalde parameters ingesteld worden. Bijvoorbeeld: hoe lang willen we op Google zoek (zoekmachine zelf) blijven adverteren en hoeveel willen we uitgeven?Hoe gaan we bieden voor onze campagne advertenties enz.

Begin en eind datum van campagne bepalen: hoe lang willen we met deze campagne doorgaan. Bijvoorbeeld, voor 1 of 3 maanden campagne plannen en daarna evalueren.

Optioneel*
URL-opties of tracking van campagne: trackingsjabloon definiëren – trackinggegevens bepalen. De uiteindelijke URL (bestemmingspagina) aanpassen door URL-parameters te gebruiken. Waarom? Om de achtergrond van de advertentieklikken beter te kennen. Bijvoorbeeld, hoeveel klikkers komen van mobiele apparaten (device={device}), waar komen de bezoekers vandaan (locatie), uit welk netwerk (Zoeknetwerk of Display Netwerk) is een klik afkomstig (network={network}), welke zoektype, zoekwoord (matchtype={matchtype}) is gebruikt enz (ValueTrack-parameters).

Dynamische zoekadvertenties: de website content wordt gebruikt om de advertenties automatisch op relevante zoekopdrachten te targeten.

Als je meer specifieke klikkers wilt ontvangen en advertentie kosten wilt minimaliseren, moeten de campagnes meer gedetailleerd zijn.

Locatie: heel Nederland of bijvoorbeeld alleen Noord-Holland waar de advertenties worden vertoond.

Talen: Nederlands

Doelgroep: Wie zijn jouw doelgroep(en) (demografie)

Budget: hoeveel wil je per dag uitgeven? Kies ook hoe je je budget wilt besteden: gelijkmatig of versneld. Dit moet je doen, anders kunnen Google Ads kosten hoog uitkomen.

Waarop wil je je campagnes richten?

Bieden:
1. conversie
2. conversiewaarde
3. aantal klikken
4. vertoningspercentage

Stel dat we kiezen voor de derde biedmethode: aantal klikken. Vervolgens bepalen we onze maximum CPC-bod (bv, max 0,25 cent per klik). Hiermee kunnen we zien hoe de Google Ads of advertentie kosten eruit gaan zien en hoe hoog de kosten van zoektermen uitkomen. Anders kies je voor een automatische cpc die afhankelijk wordt van de hoogte van je budget.

Google Ads Advertentiegroepen Maken & Instellen

Binnen een Google Ads campagne kunnen we verschillende advertentiegroepen maken die of per advertentie thema of afhankelijk van zoektermen veranderen.

Onze algemene campagne-instellingen zijn ook geldig voor onze advertentiegroep advertenties, maar we kunnen ook deze parameters per advertentie wijzigen.

Er zij weer twee mogelijkheden voor het kiezen van advertentie zoektermen:

  1. Dynamische advertentiegroep, zoekwoorden worden automatisch bepaald.
  2. Standaard advertentiegroep, bepaalt door eigen zoekwoorden.

Als jouw website, bijvoorbeeld, producten verkoopt die afhankelijk is van de voorraad, kies dan de dynamische advertentiegroep. Google Ads stelt dan een automatische zoektermenlijst samen.

Google Ads
Google Ads – Tekstadvertentie boven of onder Google Zoek resultaten

Een advertentie maken voor een advertentiegroep

Google advertentieprogramma raadt de adverteer om voor elke advertentiegroep ten minste drie advertenties klaar te maken. De zoekwoorden voor alle advertenties moeten met het thema van advertentiegroep te maken hebben.

Tekstadvertenties in het zoeknetwerk bestaan uit drie delen: koptekst, een beschrijvende tekst en een URL voor vertoning:

  • Kopteksten bestaan uit drie koppen (Kop1 | Kop2 | Kop3) en per kop maximaal 30 tekens. Kies de woorden die meestal door gebruikers worden gebruikt bij zoeken op Google.
  • Beschrijving van advertentie bestaat uit twee delen: beschrijving 1 en 2. Per beschrijving mag je maximaal 90 tekens gebruiken. Vertel in jouw beschrijvingen over jouw advertentiedoel of beschrijf jouw producten of diensten. Plaats hier een ‘call-to-action’ tekst, zoals “Solliciteer Nu”, “Bekijk Vacature”, “Vraag direct een offerte” of voor online shopping website die producten verkoopt “Nu Winkelen” of een kliniek “Bekijk tarieven”.
  • Bestemmingspagina of URL van jouw advertentie, de zichtbare URL: jouw webadres, maximaal 15 tekens.

Zoekwoorden

Kies de zoekwoorden die jouw advertentiedoel beschrijven en overeenkomen met jouw investering of dagbudget en maximale klik waarde.

Kies tussen de vijf en twintig zoekwoorden per advertentiegroep. Over zoekwoorden, woorden of woordgroepen, lees meer Google artikelen.

TIP: Koppel jouw Google Ads tool met Google Analytics, Google Search Console en maak gebruik van Google Ad Preview and Diagnosis tool.

Geef een reactie