Seo voor Kleine Ondernemers

(Last Updated On: 6 november 2017)

Op weg naar huis fiets ik langs een kleine friettent. Althans ik noem het een friettent, omdat ik het af en toe bezoek voor een bakje friet. De zaak heet “Snackbar…” en wordt gerund door een Amsterdamse echtpaar.

Laatst vroeg ik mij af in hoeverre zo’n kleine onderneming gebruik maakt van seo (zoekmachine optimalisatie) en online marketing mogelijkheden?

Het is een typische eenmanszaak; alleen in de drukke uren zie ik een hulpkracht bij. Het lijkt op een goedlopende zaak. Of ze natuurlijk de behoefte, tijd en wellicht kennis hebben om aan seo en online promotie te doen is een andere kwestie.

Is SEO nodig voor de website van een kleine onderneming?

Google Mijn Bedrijf een belangrijke middel voor kleine ondernemers.

Toch zijn deze vragen van belang omdat scoren op Google zoekmachine en social media kanalen juist voor dit type kleine ondernemers (of voor startende zzp’ers die nog aan klanten moeten komen) veel kan betekenen. Middelgrote en grote ondernemingen hebben vaak betere financiële reserves om op gewenste moment in zoekmachine marketing alswel social media marketing te investeren. Zij hebben vaak een online marketeer in dienst die voor hen een online marketing strategie uitvoert. Maar wat als je een kleine onderneming met beperkte middelen hebt?

Zonder al te veel kosten te maken biedt internet vele mogelijkheden voor kleine ondernemers of starters om aan online promotie te doen, contacten met klanten te onderhouden, nieuwe klanten te werven en producten bekendheid te verschaffen.

Wat betekent SEO voor een kleine onderneming?

Eigenlijk heeft een onderneming die met name voor de lokale markt diensten of producten levert bij voorbaat al een voorsprong. Mensen die specifiek naar een lokale bedrijf of naar een dienst in een bepaalde gebied zoeken, zullen vaak ook de naam van de plaats in hun zoekopdracht invoeren. En juist dit vergemakkelijkt hun vindbaarheid. Ook Google heeft een sterke voorkeur om in de zoekresultaten lokale websites hoger te positioneren. Gevraagd of ongevraagd krijg je in de Google resultaten de bekende map met daarop aantal plaatselijke bedrijven ingeprikt.

Deze voordelen zijn natuurlijk niet vanzelfsprekend. Wil je blijven gebruik maken van deze, dan moet je ook iets ervoor terugdoen. Dit kan onderverdeeld worden in twee groepen:

  1. het hebben van een website of een webpagina;
  2. gebruik maken van online mogelijkheden.

Basis tips voor een succesvolle seo voor kleine websites?

1) Het hebben van een onafhankelijke website met een zelf gekozen domeinnaam zou natuurlijk het beste zijn.

Behalve de kosten die je maakt voor het kopen van een domeinnaam en het huren van webhosting, kan je tegenwoordig zonder te betalen gebruik maken van diverse content management systemen (CMS) om een website op te bouwen en te onderhouden. Zo kan je bijvoorbeeld met WordPress (wp) je website heel makkelijk beheren. Is het onderhoud van een eigen website te veel gevraagd, kan er nog altijd gebruik gemaakt worden van blogger type websites waar je een subpagina kan opzetten voor je onderneming. Zonder iets te betalen kan je heel veel informatie kwijt op zo’n blogger. En natuurlijk is het laatste middel het hebben van een facebook pagina of een pagina op andere bekende social media kanaal.

Welke je ook kiest, een goede website of pagina moet verzorgd uitzien en daarvoor moet je met de volgende aspecten van SEO rekening houden:

  • Tip 1: schrijf kort en duidelijke contenten voor je home- en subpagina’s.

  • Tip 2: kies juiste woorden en woordcombinaties om je bedrijf, je producten of diensten aan te duiden.

  • Tip 3: bij het bepalen van deze woorden en woordcombinaties hou rekening mee met hoe op internet gezocht wordt naar je product. Wees bewust dat dit geen eenvoudige taak is. Bepalen wat een juiste keyword is, daar komt heel wat bij kijken. 

  • Tip 4: benadruk in je tekst de plaatsnaam, de lokale markt, waarvoor je diensten biedt.

  • Tip 5: denk goed na over de sitestructuur of contentstructuur van je website en pagina.

  • Tip 6: probeer de diensten of producten in zo veel kleine groepen te onderverdelen; iedere subgroep geeft je de mogelijkheid om de zoekwoorden te onderscheiden.

  • Tip 7: gebruik bijpassende beeldmateriaal.

  • Tip 8: update de content van tijd tot tijd aan: dit kan door middel van nieuwe tekst maar ook door toevoegen van nieuwe producten.

  • Tip 9: geef je klanten of bezoekers de mogelijkheid om met je te communiceren op de website.

  • Tip 10: check de website op basis technische SEO waarden zoals website snelheid en mobielvriendelijkheid.

 2) Maak gebruik van online services van derden

Nu de informatie van de onderneming online is gezet, komt het erop aan om zoveel bekendheid te verschaffen. Ook in dit geval zijn er mogelijkheden. De belangrijkste hiervan zijn:

  • Tip 11: Maak gebruik van diensten van Google Mijn Bedrijf: deze service van Google biedt de mogelijkheid voor bedrijven om zich te profileren. Je kan het adres (Google Map), korte beschrijving, openingstijden, telefoon, webadres van je bedrijf aangeven. Google geeft ook de mogelijkheid om recensies en review-overzicht van je klanten te laten plaatsen. Gebruik maken van deze kan je bedrijfsprofiel versterken.

  • Tip 12: Indien je een eigen website hebt, vergeet niet om daarnaast ook een facebook pagina op te zetten van je bedrijf. Deze kan een veel directere middel zijn om met je klanten in contact te blijven.

  • Tip 13: Meld je onderneming aan bij gidsen zoals: openingstijden, yelp, iens, telefoongids (gouden gids), apple maps connect, tripadvisor en vele andere lijsten en gidsen.

Waarom toch SEO als er geen concurrenten zijn?

Laten we tot slot terugkomen op de friettent. Ik was benieuwd naar de SEO en online marketing activiteiten van zo’n kleine onderneming. Ook al was het duidelijk dat de snackbar geen concurrenten had in de nabije omgeving, was ik toch verbaasd dat er online redelijk veel was gedaan.

De snackbar heeft een eigen website; weliswaar een tamelijk statische, maar toch biedt het de bezoeker wel de basis informatie zoals menu, bestelmogelijkheid, contact en een stukje geschiedenis van de onderneming. Het heeft geen review-pagina. Daarvoor moet je naar de andere websites waar de snackbar redelijk goed is vertegenwoordigd. Het is bijvoorbeeld genoteerd op Google Mijn Bedrijf, openingstijden, yelp, telefoongids enz. Interessant is dat het wel een heel onverzorgde facebook pagina heeft. De enkele berichten die op de facebook pagina van de onderneming te zien zijn, zijn gesubmit door klanten. Je zou kunnen concluderen dat het bedrijf de online mogelijkheden niet maximaal benut. Het heeft wel een website maar de content is niet geoptimaliseerd; en het heeft een facebook pagina maar doet er verder niets mee.

Betekent SEO altijd meer klanten?

Een belangrijke vraag is hierbij natuurlijk wat nu doorslaggevend is bij het succesverhaal van zo’n kleine lokale onderneming?

Hoeveel procent van de klanten komen omdat ze het op internet hebben gezocht en positieve recensies hebben gelezen?

Of je zou ook andersom kunnen formuleren: kan zo’n onderneming meer klanten aantrekken als het echt werk zou maken van SEO en online marketing?

Geplaatst in SEO

Geef een reactie