Online Marketing

Online Marketing of Zoekmachine Marketing: welke biedt meer?

Het spreekt wellicht voor zich dat online marketing meer componenten heeft dan zoekmachine marketing. Maar aangezien de online wereld zonder zoekmachines een wereld zonder wegen of verwijsborden zou zijn en zoekmachines (met name Google) deze rol hebben toegeëigend, is het vanzelfsprekend dat we hun regels moeten volgen voor het promoten van onze website.

Google, organisch of niet?

Online marketing of zoekmachine marketing staat niet los van een gedegen webanalyse en toepassen van website optimalisatie technieken. Het kan zijn dat ondanks de inzet de website toch geen goede ranking positie heeft in de resultaten of dat de bezoekersaantallen beneden de verwachting blijven steken. Google, dat meent steeds op zoek te zijn de best geschikte resultaten te geven, biedt alsnog de mogelijkheid om tegen betaling te adverteren. Uw advertentie, of te wel ads, komt dan te staan boven of naast de organische zoekresultaten.

Google Ads versus Keywords

Google Ads is een soort veiling waar u voor een gekozen zoekwoord (keyword, uw product) of combinatie van zoekwoorden kunt bieden in de vorm van:

  • CPC (Cost Per Click: kosten-per-klik), u betaalt als er geklikt is op uw adword
  • CPM (Cost Per Thousand: kosten-per-duizend), u betaalt per duizend vertoning
  •  CPA (Cost Per Acquisition: kosten-per-acquisitie), u betaalt indien de acquisitie is gerealiseerd

Indien u de mogelijkheid heeft om het hoogste te betalen, heeft u al een toppositie op Google. Maar betekent dit nu dat al het werk om de content van de website te verbeteren en te optimaliseren voor niets is geweest? Als alle beste posities op de eerste pagina door adword plaatsingen zijn bezet, dan blijft er ook bijna geen plaats meer over voor keywords. Het lijkt er soms wel op. Indien u niet over grote budget aan reclame beschikt, blijft er ook weinig over dan te werken aan de content en keywords.

Wat biedt WebSol?

optimaliseren van linkbuilding

verbeteren posities in zoekmachines

effectieve gebruik van sociaal media, email en blog

optimaliseren van online marketing activiteiten (SEA)

Google Adword Optimalisatie?

Wat de conclusie van deze discussie ook is, het is überhaupt zo dat zoekmachine marketing, en in het algemeen de online marketing, een oplossing kan zijn mits het doelgericht wordt toegepast. Bij missen van een geïntegreerde aanpak kan uw investering in de vorm van CPC en CPA’s niet meer zijn dan een luchtbel. Om dit te voorkomen moet er een markt-klant analyse gemaakt worden.

  • Onder welke segment van de markt valt mijn product?
  • Waar zoeken mensen hier naar?
  • Wie zijn mijn klanten?
  • Waar bevinden ze zich of op welke websites kan ik ze vinden?
  • Waarop zoeken ze op internet?
  • En welke verdere keywords sluiten bij mijn product aan?

Deze en nog andere vragen dienen beantwoord te worden alvorens te beginnen met een ads campagne. En hoe gedetailleerd de antwoorden zijn des te beter gemikt kan worden.

Google Ads of Adimage?

Het hoeft geen verdere uitleg dat internet voortdurend aan het veranderen is en dat ook het gedrag en voorkeuren van gebruikers mee verandert. Devices zoals mobiele telefoons en tabletten stimuleren deze veranderingen. Dit heeft ook gevolgen voor de advertentie campagnes. Als mensen steeds minder op traditionele manier op Google zoeken en steeds meer kanalen als Youtube en Facebook die taak overnemen, dan is het vanzelfsprekend dat ook ads steeds meer de richting op gaat naar adimage. Adverteren met behulp van afbeeldingen en video’s is meer dan plaatsen van een title, korte beschrijving en wat extra informatie op adword.

Kan een kleine onderneming zelf een online marketingplan zelf opzetten?

En betekent zich richten op online marketing een tegenslag voor al het werk gedaan om de website te optimaliseren en verbeteren?

Wij denken van niet, en u?

Online Marketing Strategie

Tot slot spreekt het voor zich dat, zonder in te gaan welke middelen een bedrijf ter beschikking heeft voor adverteren, het zonder een strategie niet aan kan. Online marketing strategie brengt uw middelen en doelen bij mekaar en kan u helpen uw allround marketing doelen scherper te stellen.

Wat biedt WebSol nog meer?

verbeteren conversie

minimaliseren van advertentiekosten

marktanalyse

concurrentieanalyse