E-mail Marketing

E@mailmarketingIn deze artikel zullen we stap voor stap aan de hand van email marketing voorbeelden uitleggen hoe een e-mailmarketing in elkaar zit, wat de voordelen en nadelen ervan zijn en hoe met behulp van deze informatie en de gegeven tips een e-mailmarketing strategie opgezet kan worden. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om een e-mail database te maken, hoe kom je aan een klantenbestand van e-mailadressen, hoe moet je een template ontwerp maken of een nieuwsbrief samenstellen, of hoe zorg je dat mensen je email openen, lezen en actie ondernemen? En tenslotte, hoe kom je er achter welke informatie (links, producten, diensten) de website bezoeker aantrekt en hoe de klanten op je website zich gedragen en in hoeverre dit samenhangt met de verzonden nieuwsbrief?

Email Marketing

Waarom Email Marketing?

Email marketing is een vorm van direct marketing. Het is een belangrijk onderdeel van online marketing strategieën. Een e-mailmarketing strategie kan de loyaliteit van de klanten vergroten, de online-marketing kosten verminderen en conversiegraad snel verhogen. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van mobiele apparaten (smartphones), komt deze marketingtechniek ook zeer gepast.

De vele voordelen van e-mailmarketing kunnen als volgt worden opgesomd:

  • Het bereiken van een grote groep. Deze groep van mensen hebben wellicht eerder kennis gemaakt met je bedrijf door een nieuwsbrief aanmelding, door een actie, door iets te kopen op je webshop of door downloaden van een app.

  • De resultaten zijn direct meetbaar.

  • Ermee kan veel specifieke informatie verzameld worden over klanten en deze kunnen verder gebruikt worden voor andere online-marketing activiteiten;

  • Het kan veel data doorgeven over het bezoekersgedrag;

  • Interactieve e-mails kunnen de aandacht van lezers trekken;

  • E-mail marketingactiviteit continueren zal niet alleen meer omzet genereren, maar ook indirect andere kanalen, zoals sociale media marketing of zoekmachine marketing, positief beïnvloeden;

  • De loyaliteit van de klanten verhogen;

  • Gratis A/B-testing mogelijkheden; maak twee identieke templates en verander alleen email onderwerpregel bij de ene en volg welke beter wordt geklikt. Of stuur ene template op een andere tijdstip of dag en volg op welke dagen het meer conversie scoort. Dit kan uitgevoerd worden bij iedere e-mailnieuwsbrief. Wel is het nodig om een professionele e-mailmarketing tool of een e-mailmarketingservice in te stellen die deze data bij kan houden.

DOELSTELLINGEN BEPALEN

WebSol zal je helpen jouw bedrijfsdoelstellingen te bepalen om een goede email marketing strategie uit te voeren.

Wat is Email Marketing? – Hoe voer je het uit?

Email marketing betekent niets anders dan het versturen van commerciële e-mails naar een bepaald groep van mensen met gebruik maken van email tool.

Voordat je een e-mailmarketing begint voor je bedrijfsdoelstellingen, moet er eerst een stappenplan gemaakt worden.

  1. Wat is mijn doel voor de e-mailmarketing?

  2. Wat is een nieuwsbrief tool / service en welke kan met mijn CMS makkelijk geïntegreerd worden en welke functionaliteiten moet deze bevatten?

  3. Wat voor soort klant informatie moet ik in mijn klantenbestand database op nieuwsbrieven tool opslaan?

  4. Hoe kan ik mijn eerste e-mail of nieuwsbrief samenstellen?

  5. Op welke manier moet ik een e-mail onderwerp, inhoud of tekst voorbereiden?

  6. Hoe zorg ik dat de klant de nieuwsbrief opent, leest en zich abonneert?

  7. Hoe zorg ik dat mijn doel met succes wordt beëindigd?

Bepaal eerst Jouw E-mailmarketing Doelstellingen?

Wat wil je met je emailmarketing strategie behalen. Wil je je producten en diensten presenteren, meer bezoekers trekken, meer omzet maken of bijvoorbeeld een korting actie uitvoeren voor jouw loyale klanten? Het is belangrijk dat voordat je e-mailmarketing activiteiten begint, een doel bepaald te hebben.

Eigenlijk is het eerste deel van de stappenplan van een e-mailmarketing het opsommen van doelen. Deze kunnen zijn:

  1. loyaliteit van de klanten behouden;

  2. relatie met de klanten versterken;

  3. meer omzet uit bestaande klanten;

  4. website verkeer of bezoekers behouden;

  5. met e-mailmarketing activiteiten, andere online kanalen beïnvloeden. Bijvoorbeeld, je nieuwsbrief abonnees kunnen van invloed zijn op mond-tot-mond reclame en deze kan je verder ondersteunen bij virale marketing of social media marketing;

  6. de klanten recensies of feedback verzamelen om de online marketing strategie te verbeteren;

  7. koopgedrag of motivatie van klanten meten / weten of data analyseren;

  8. producten verkopen, service bieden;

  9. inschrijven voor een seminar, cursus of workshop;

  10. jouw nieuwe online marketing kanaal ontdekken of je strategie bepalen.

EMAIL MARKETING SOFTWARE BEPALEN

Wij kunnen je helpen om een email marketing software of tool te bepalen voor het verzamelen, versturen van jouw nieuwsbrieven en ook voor statische analyse.

Bepaal Jouw E-mail Marketing Tool of Email Marketing Software

Zoek naar de juiste service of tool voor het maken en versturen van je nieuwsbrieven. Zonder een e-mailmarketing tool of een e-mailmarketingservice kan er geen sprake zijn van een succesvolle e-mailmarketing strategie en ook geen email marketingtechniek.

Voor een e-mailmarketing is er een software nodig: een e-mailmarketing tool of plug-in van een CMS (wordpress, joomla, drupal, meganto) integreren met je website, of gebruik maken van een e-mailmarketingservice (E-mail Service Provider – ESP ).

Het is niet een makkelijke keuze en vereist ook enige kennis om de beste te kiezen voor je website. Denk aan opstartkosten, maandelijkse licentiekosten, helpdesk, een back-up van het dataverkeer, kosten per verzonden e-mailadres, tool onderhoud kosten en meerdere die je misschien niet verwacht. Dus kies een die redelijk goedkoop is en die ook de meeste biedt voor je email marketing activiteiten. Indien je de genoemde factoren niet in acht neemt, zal dit aan de ene kant tot hoge kosten leiden en aan de andere kant wellicht ook tot minder succes.

Een voorbeeld van verkeerde keuze voor e-mailmarketing tool is: Cees heeft een bedrijf die online producten verkoopt. Zijn website maakt gebruik van WordPress CMS. Hij heeft besloten om met e-mailmarketing activiteiten te beginnen voor mensen die zowel via zijn nieuwsbrief en ook als via bestelling formulier zich aangemeld hebben als abonnees.

Binnen korte tijd loopt de klantenbestand van Cees tot 5000 e-mailadressen. Ondertussen begint hij ook met zijn e-mailmarketingcampagne en met succes. Omdat de e-mail marketingtool niet voldoet aan zijn eisen, neemt hij het besluit om over te stappen naar een andere e-mailmarketing tool.

Hij moet bijvoorbeeld na 2500 abonnees meer betalen aan de provider. Anders verloopt het verzenden van e-mails naar abonnees trager. En de huidige service provider maakt niet gebruik van updates om de nieuwe technieken te integreren.

Bij sommige e-mailmarketing tool kun je niet zomaar email verzamelen en stoppen in jouw klanten database. Bij iedere aanmelding stuurt de tool een bericht naar de eigenaar van de e-mail of hij/zij aanmelding heeft gedaan en of hij/zij toestemming verleent via een link. Als de eigenaar van een e-mail-adres deze link niet klikt en bevestiging geeft, dan wordt het niet toegevoegd aan Cees’ klanten database (opt-in-regeling / opt-insysteem). Daardoor loopt Cees het risico dat sommige van deze 5000 zijn verzoek niet nog een keer zullen bevestigen en zal hij misschien honderden e-mail klanten gaan verliezen. 

Zorgvuldig zijn met het kiezen van een nieuwsbrief service of tool voorkomt veel kwaad.

Nieuwsbrief maken – instellen

Pas na het in gebruik nemen van een email marketing software kan je overgaan tot het maken van een nieuwsbrief. Wel dient er rekening gehouden te worden met de onderstaande instructies om e-mailmarketing tool te instellen en voorbereidingen te treffen voor het opzetten van email campagnes:

  • creëer een e-maildatabase van jouw klanten gegevens; een e-mailadres per contact, naam, postadres;

  • voeg jouw bestaande klantgegevens aan jouw e-maildatabase;

  • creëer de optie om zich aan- of af te melden;

  • creëer een formulier om zich aan te melden (aanmeldformulier) voor nieuwsbrieven;

  • de online aanmeldformulier moet kort en makkelijk zijn;

  • maak een e-mailsjablon (template) per ontwerp;

  • bewaar deze e-mailsjablonen om voor e-mailcampagnes te gebruiken;

  • e-mailsjablonen of e-mails moeten mobielvriendelijk zijn of op diverse apparaten zijn getoetst;

  • kies een e-mailmarketingservices die kan bijhouden wie op de links in jouw e-mail geklikt heeft en welke pagina’s op je website bezocht zijn;

  • leer het gedrag van jouw klanten;

  • stuur gepersonaliseerde informatie;

  • ontdek de interesses van je klanten;

  • kies een tool die een functie heeft om specifieke berichten te verzenden naar verschillende mensen in je database;

  • creëer verschillende groepen;

  • bepaal precies op welke tijdstip je e-mail berichten naar je klanten verstuurt; maandagochtend, of pas tijdens de lunch op vrijdag. Laat je e-mailservice die gegevens onthouden om toekomstige e-mails op de beste tijdstippen te verzenden.

Ten slotte, met de komst van nieuwe technologieën moeten we altijd onze online marketing activiteiten bij houden. De e-mailmarketing software ontwikkelaars of ESP providers komen iedere keer met nieuwe ideeën. De mailing programma’s en metingen van data (statistische beoordelingen) technieken worden nog makkelijker, nuttiger en nog beter dan ooit.

WERVING E-MAILADRESSEN

Laat ons voor jou email adressen verzamelen, organiseren en opslaan in jouw klanten database.

Hoe kom je aan e-mailadres?

Ten eerste, ga niet zomaar e-mailadressen verzamelen en in je database opslaan. Vergeet niet dat mensen jou altijd toestemming moeten geven voordat je commerciële e-mails mag versturen. Dat is wettelijk verplicht.

Je kan op verschillende manieren de nieuwsbrief klantenbestand uitbreiden:

  • begin eerst met je eigen, vaste klanten en vraag de bezoeker naar zijn/haar e-mailadres en of hij/zij een nieuwsbrief met kortingen en aanbiedingen wil ontvangen;

  • voeg een nieuwsbrief formulier toe op de website zodat de bezoekers zich online kunnen registreren;

  • voeg onder communicatie formulieren door middel van een vinkje “wilt u ook zich voor onze nieuwsbrieven inschrijven”;

  • gebruik andere online marketing kanalen om e-mailadressen te verzamelen. Je kunt via sociale media leads genereren door gebruik te maken van formulieren of events. Eenmaal op je website krijg je de gelegenheid om de bezoeker email adres vragen.

ONTWERP & NIEUWSBRIEF

Een pakkende email met een aandacht trekkende design template is trekt altijd meer aandacht.

Hoe moet je e-mail samenstellen?

Wanneer je e-mailmarketing opneemt in je online marketingplan, moet je ook denken aan content schrijven of mail optimalisatie. Je kan niet zomaar een e-mail samenstellen zonder duidelijke doelstellingen, een structuur en call-to-actie plan.

Hieronder geven we in kort een samenvatting van een treffende e-mail samenstelling:

  • begin met een sterke onderwerpregel die de aandacht van klanten trekt;

  • schrijf relevante inhoud;

  • stuur niet te veel informatie in één e-mail;

  • stuur niet te veel e-mails achter elkaar;

  • een vriendelijke begroeting en een korte inleiding heeft effect en stimuleert de lezer om door te gaan;

  • vertel direct over jouw producten of diensten;

  • stel vragen over specifieke interesses van de klanten;

  • stuur alleen nuttige informatie;

  • doe acties als aanbiedingen, een kortingsbon, verjaardagcampagnes enzovoort;

  • geef af en toe tips;

  • zet links in email die meer informatie geven en houd dit bij in hoeverre het geklikt wordt;

  • vraag of ze ook nieuws over andere producten en diensten willen ontvangen;

  • vraag hoe vaak (wekelijks of maandelijks) de klant een e-mail van je wil ontvangen. Dit moet je achterhalen door middel van vragen en de reacties op de gestuurde nieuwsbrieven. Niet kijken of niet klikken (nieuwsbrieven tool die kunnen achterhalen of iemand gelezen heeft of waarop heeft geklikt) kan een belangrijke indicator zijn;

  • registreer alle informatie over de klant in je klantenbestand voor de toekomstige e-mailcampagnes;

  • loyale klanten creëren door service (dienst) en product kwaliteit;

  • stuurt je trouwe klanten af en toe een e-mail met tips of een aanbiedingen of een korting actie;

  • vraag jouw klanten per e-mail feedback over hun koopervaring en de klantenservice;

  • ontdek per seizoen wat je klant nodig hebben; speel in op de toekomstige behoeften. bijvoorbeeld voor een klant die in winter voor zijn auto winterbanden nodig heeft of een familie die met de kinderen op vakantie gaat tijdens de zomervakantie.

DATA ANALYSE

WebSol kan je nieuwsbrief data analyseren en rapporteren om je email marketing campagnes te verbeteren. Deze data kan ook gebruikt worden op andere online marketing kanalen.

Hoe zorg je er voor dat de nieuwsbrief ontvangers de e-mail opent en het leest?

Voordat de klanten je nieuwsbrief kunnen lezen, moet je zorgen dat ze het eerst openen / klikken; en dus niet verwijderen of automatisch door server als spam laten opslaan.

Zoals:

  • je bedrijfsnaam in het email-veld ‘Van‘ duidelijk aangeven, zodat de ontvanger je snel herkent en vertrouwt;

  • de onderwerpregel van de e-mail; het moet een pakkende tekst zijn. Hou de onderwerpregel kort en simpel, minder dan tien woorden. Personaliseer de tekst in het onderwerpregel.

Nadat de klant jouw email geopend heeft, moet hij het nog lezen. Het is een snelle besluit die de ontvanger van de mail maakt. Om te voorkomen dat hij het negeert, moeten de e-mails aandacht trekken om gelezen worden:

  • houd de e-mail alinea’s kort, één tot drie zinnen;

  • per alinea focussen op één onderwerp;

  • link geven naar langere artikelen of extra informatie op jouw website;

  • maak je verhaal zo overtuigend en aantrekkelijk mogelijk;

  • gebruik de juiste stijl voor je doelgroep;

  • zorg voor consistentie qua tone of voice;

  • je e-mailnieuwsbrief mag wel wat informeler zijn;

  • links in je e-mail hebben een duidelijke call-to-action nodig om te zorgen dat ontvangers doorklikken naar aanbiedingen of diensten op jouw website;

  • een link kan bijvoorbeeld een tekst hebben als ‘klik hier voor 25% korting op uw volgende bestelling’ of ‘klik hier voor gratis verzending bij alle bestellingen boven de 50 euro’;

  • gebruik vetgedrukte tekst en lay-out om belangrijke aanbiedingen en inhoud te benadrukken;

  • enkele links onderaan waarmee ontvangers zich kunnen afmelden voor de nieuwsbrief, hun e-mailvoorkeuren kunnen wijzigen en hun contactgegevens kunnen updaten;

  • het leveren van een eenvoudige manier waarop gebruikers zich kunnen afmelden voor je nieuwsbrief is niet alleen goed qua klantenservice, maar is ook in veel landen wettelijk verplicht;

  • neem nuttige links op die de klantervaring verbeteren en die wellicht voor meer verkoop zorgen.

  • hoe vaker je een e-mailmarketingcampagne inzet, hoe meer je leert over wat wel en niet werkt;

  • na verloop van tijd ben je in staat betere e-mails op te stellen voor je klanten, wat kan leiden tot de groei van je bedrijf.

Nieuwsbrief  Ontwerp – Voorbeelden

Je moet per onderwerp een nieuwsbrief template design maken. Er zijn talloze voorbeelden van nieuwsbrief templates of lay-outs. Kies altijd een design die met jouw nieuwsbrief doel overeenkomt. Maak gebruik van verschillende usability technieken om mensen te stimuleren te klikken. Bijvoorbeeld; creëer zichtbare call-to-actions in jouw template.

Hieronder zie je een paar template voorbeeld types die per onderwerp gemaakt kunnen worden:

  • ontwerp een template voor verkoop producten;

  • ontwerp een aankondiging template (evenement of ander groot nieuws);

  • ontwerp een verhaal template om mensen te laten weten wat je hebt gedaan;

  • ontwerp een interactieve email (nieuwsbrief);

  • maak een nieuwsbrief voor onderwijs, hierin uitleggen over service of producten en tips geven);

  • ontwerp een goede footer (afmeld-link, een telefoonnummer, links naar social media, ‘Vertel een vriend’-link).

Template, voorbeeld nieuwsbrief
Template, voorbeeld nieuwsbrief

E-mailmarketing 10 – TIPS

  1.  TIP – 1: integreer je e-mailmarketing tool data resultaten met website analytisch gegevens

  2. TIP – 2: gebruik geen woorden als ‘gratis’, ‘procent korting’, ‘herinnering’ in je email onderwerp of stuur geen berichten met ”speciale aanbiedingen” als koptekst of ‘eurotekens’. De spamfilters worden steeds slimmer.

  3. TIP – 3: volg nieuws over de nieuwe technologische ontwikkelingen van deze marketingtechniek

  4.  TIP – 4: e-mailmarketing is nogal technisch, kies iemand of een marketeer die dat kan. Het is niet alleen een e-mail samenstellen en versturen naar groepen van mensen. Het succes ligt meer bij het gebruiken van e-mailmarketing tool die zoveel data verzamelt en in in staat is om deze te analyseren.

  5.  TIP – 5: personaliseer jouw e-mails door de ontvanger bij voor- en achternaam te noemen, klanttype groepen te maken en bijv. op welke apparaten de e-mails gelezen worden? Koopgedrag, demografische factoren als leeftijd, geslacht en woonplaats stimuleren de klanten om e-mails te openen en te lezen of te scannen.

  6. TIP – 6: Beloon je klanten door gebruik te maken van specifieke acties: bijvoorbeeld, maak speciaal actie voor e-mails adressen die vaker bij online winkel iets besteld hebben.

  7.  TIP – 7: Stuur gerichter e-mails naar klanten die per jaar gemiddeld meer uitgeven op je webshop. Bijvoorbeeld, verstuur een verjaardagcampagne of een digitale kaart. Of speel in op hun interesse voor een bepaalde product.

  8.  TIP – 8: besteed meer aandacht aan je nieuwsbrief templates / e-maildesign. Een goed uitziende vitrine trekt meer klanten en verlengt bezoekduur. Gebruik een leuke animatie of bewegende CSS-animaties of ‘call-to-action’ buttons.

  9.  TIP – 9: Kortere content; een email scannen of snel lezen of minder lezen is tegenwoordig een trend. Een kort aandachttrekkende onderwerpregel met een heel sterke pakkende email tekst en dan een ‘call-to-action’ kan heel snel de ontvanger stimuleren om actie te nemen.

  10.  TIP – 10: De templates van bestemmingspagina voor e-mails moeten geschikt zijn voor mobiele telefoons, tablets, laptops en computers.

WebSol is in staat om een volledige email marketing tool voor jouw website te bepalen en een e-mailmarketing strategie voor je doelstellingen op te zetten.

NEEM CONTACT OP!