Facebook bedrijfspagina maken en optimaliseren

Hoe maak je een Facebook-bedrijfspagina? Wil je jouw Facebook-pagina optimaliseren om beter vindbaar te zijn op Facebook en Google? Wat is het verschil tussen een persoonlijke Facebook-pagina en een bedrijfspagina? Hoe genereer je meer ‘likes’ en meer verkeer vanuit je Facebook-pagina naar je website?

Je kunt dit allemaal zelf doen zonder een Facebookspecialist of een sociale media – en marketingbureau in te huren. Het maken van een Facebook-bedrijfspagina is niet anders dan het maken van een persoonlijke Facebook-pagina.

Hoe maak je een Facebook-bedrijfspagina aan?

Het aanmaken van een Facebook-bedrijfspagina is heel eenvoudig. Het beste is om eerst te beginnen met het aanmaken van een persoonlijke Facebook-pagina. Hiermee bouw je een Facebook-netwerk op, door het uitnodigen van familieleden, vrienden, kennissen en contacten. Nadat je een persoonlijke Facebook-pagina hebt gemaakt, kan je nu beginnen met het maken van één of meerdere pagina’s (bedrijfspagina’s) op Facebook. Nodig je netwerk vanaf jouw persoonlijke pagina uit, om jouw Facebook-bedrijfspagina te ‘liken’. Op deze manier bouw je het netwerk van de bedrijfspagina op.

Waarom een persoonlijk Facebook profiel pagina?

Het maken van een Facebook-bedrijfspagina zonder in het bezit te zijn van een persoonlijk profiel, is niet mogelijk op Facebook. Hiernaast is het niet toegestaan om een persoonlijke pagina te gebruiken als een bedrijfspagina. Je loopt hiermee het risico dat Facebook jouw account blokkeert.

Facebook bedrijfspagina optimaliseren

De Facebookpagina die voor jouw bedrijf hebt aangemaakt, moet overeenkomen met de huisstijl, activiteiten en doelen van jouw bedrijf. Je kan hiervoor ook optimalisatietechnieken gebruiken. Met een optimalisatiestrategie maak je jouw Facebookbedrijfspagina meer vindbaar, zowel op Facebook als op Google.

Onze Facebook-bedrijfspagina
  1. Naam/ URL optimaliseren: Optimaliseer je Facebook-pagina naam/ URL. geef je bedrijfsnaam, merknaam of unieke gebruikersnaam (URL) aan je Facebook-pagina. Op deze manier bemachtig je je website naam op dit socialmediakanaal.
  2. Beschrijving optimaliseren: beschrijf kort de activiteiten, bedrijfsinformatie, diensten, producten of wat jouw bedrijf aanbiedt.
  3. Profielfoto optimaliseren: Uw profielfoto moet voldoen aan de Facebookvereisten. Voor desktops een afmeting van 170×170 pixels, voor smartphones een afmeting van 128×128 pixels en voor featurephones een afmeting van 36×36 pixels. Gebruik het PNG-bestandtype voor je profielafbeelding of logo.
  4. Omslagfoto optimaliseren: Een afbeelding van je bedrijfsproducten, diensten of je huidige marketingcampagne. Voor de desktops 820×312 pixels, voor de smartphones 640×360 pixels (of 400×150 pixels hoog). Het snelst geladen als een sRGB JPG-bestand is 851×315 pixels en minder dan 100 kilobytes. Gebruik een PNG-bestand voor omslagfoto’s met logo of tekst.
  5. info-pagina optimaliseren: Optimaliseer je bedrijfsprofiel door de juiste contactgegevens op te geven. Dit is inclusief adres, telefoonnummer en openingstijden. Selecteer ook je websitetak of categorieën. Optimaliseer alle Facebooknotities. Maak optimaal gebruik van de relevante zoekwoorden voor je diensten of producten van je website.
  6. Verrslag/ Over ons/ Our story optimaliseren: Je hebt meer vrijheid voor deze Facebook pagina; voeg eenvoudige koppen, links en meer teksten toe. Wees duidelijk in het beschrijven van jouw bedrijf en haar producten of diensten. Plaats de relevante zoekwoorden aan het begin van de pagina.
  7. Call-to-action (CTA) actieknoop toevoegen: voeg bovenaan je pagina een actieknoop (CTA) toe. Klik op + en voeg een knop toe onder je omslagfoto. Gebruik actiewoorden, zoals abonneren, Contact opnemen via Messenger, E-mail, je website URL, telefoonnummer, downloaden, aanmelden, nu boeken, video afspelen, meer informatie of een service koppelen.
  8. Kies een sjabloon met aangepaste tabbladen: Voeg speciale functies toe aan je Facebookbedrijfspagina via de aangepaste tabbladen. Ga naar ‘Instellingen > Sjablonen en tabbladen’ en voeg (of verwijder) vervolgens functie(s) toe, zoals Diensten, Recensies, Shoppen, Aanbiedingen, Foto’s, Video’s, Berichten, Evenementen, Info, Community, Vacatures, Informatie en advertenties. De volgorde hiervan bepaal je zelf. Ook is het mogelijk om een sjabloon met standaardknoppen en tabbladen te kiezen. Kies daarbij de sjablonen die het meest aansluiten op je website-activiteiten.
  9. Foto’s optimaliseren: upload meer foto’s naar verschillende albums. Via deze albums kan je foto’s per dienst of product categoriseren. Geef je albums een unieke titel en zorg ervoor dat je in de beschrijving gebruik maakt van relevante zoektermen.
  10. Video’s optimaliseren: afspeellijst toevoegen – Organiseer je video’s. Via de afspeellijsten kan je bezoekers helpen om jouw video’s gemakkelijk te vinden, daar waarnaar ze zoeken of geïnteresseerd in zijn. De namen van afspeellijst moeten overeenkomen met de videothema’s. Geef je video’s een unieke titel en zorg ervoor dat je in de beschrijving gebruik maakt van relevante zoektermen. Op deze manier vergroot je het bereik meer.

Aanvullende tips om je Facebookpagina te optimaliseren:

  • Gebruik Facebook Messenger om persoonlijk in contact te komen met jouw klanten.
  • Activeer privéberichten om berichten van jouw gebruikers te kunnen ontvangen.
  • Vermijd dubbele Facebookpagina’s, voeg ze in plaats daarvan samen.
  • Maak gebruik van hashtags (#) in je berichten.
  • Bepaal je Facebook doelgroep: leeftijdsbeperkingen, locatie, enz.
  • Post berichten in meerdere talen voor bedrijven die ook in het buitenland actief zijn.
  • Plaats sociale deelknoppen ‘share buttons’ op jouw website.
  • Koppel je Facebookbedrijfspagina aan LinkedIn, Instagram, Twitter, YouTube, enz.
  • Verbeter je ‘social signals’: het aantal likes & shares van jouw Facebookpagina. Google gebruikt ‘social signals’ (Facebook ‘Likes’) om haar zoekresultaten te ranken.
  • Maak gebruik van linkbuilding-technieken.

Geef een reactie