Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie – seo is eigenlijk de basis van zoekmachinemarketing. Het poogt de doeltreffendheid van de website zodanig te verbeteren dat het beter scoort in de zoekmachines. Of u nu een nieuwe website wilt laten maken of u heeft al een website maar u bent niet tevreden met de bezoekersaantallen of conversie; de regels voor zoekmachine optimalisatie dient u te raadplegen om goed van start te gaan.

Zoekmachine optimalisatie is een tweeledige ingreep. Een daarvan heeft te maken met het uitvoeren van technische verbeteringen waardoor uw website door zoekmachines (zoals Google en Bing) effectiever kan worden geïndexeerd. De andere heeft invloed op het doeltreffendheid van uw home en subpagina’s. Deze is van belang voor aantrekken van bezoekers en verbeteren van conversiegraad van de website. Het laatste betekent dat een bezoeker ook daadwerkelijk de stap maakt en bijvoorbeeld overgaat tot kopen van een product.

Zoekmachine Optimalisatie

Waarom SEO?

  • een technische SEO optimalisatie / snelheid 
  • een logische en voorspelbare sitestructuur
  • een categorie structuur die jouw diensten of producten exact beschrijft
  • een URL structuur die aangemaakt is met relevante zoekwoorden of categorieën
  • design en usability verbeteren 
  • meer verkopen
  • meer leads genereren
  • meer websiteverkeer ontvangen
  • meer gesprekken via telefoon ontvangen
  • meer bezoekers naar een offline winkel of fysieke locatie

Technische Optimalisatie

Hoe optimaliseer je een website? Of populairder uitgedrukt: zijn er praktische tips om een website zoekmachinevriendelijk te maken?

Het is hier de bedoeling dat de zoekmachine de mogelijkheid krijgt om zonder op fouten en belemmeringen te stuiten een duidelijke profiel van de website kan maken.

Vermijd technische errors, creëer een logische structuur, geef aan wat robot moet crawlen (sitemappen), zorg voor een mobielvriendelijke website.

Zoekwoorden optimalisatie

 Kies je unieke zoekwoorden (“keywoords”, “zoektermen”), gebruik ze in de metatags, content en interne linkstructuur ( zoekwoorden optimalisatie).

Met name twee onderdelen van zoekmachine optimalisatie verdienen een nadere aandacht. Deze zijn: 1) Zoekwoorden; en 2) Techniek.

Content Optimalisatie

Schrijf korte en duidelijke teksten over wat de website biedt, maak een relevante verdeling van de content over home en subpaginas, gebruik geoptimaliseerde afbeeldingen.

 Zoekwoorden; meetingpoint voor zoekmachines en internet gebruikers

Content optimalisatie betekent ook dat u structureel moet gaan nadenken over zoekwoorden. Wat de aard of het doel van de website ook moge is, het bestaat per slot uit woorden, woord combinaties en zinnen, die vertaling moeten bieden voor uw doelstellingen. Zoekmachine optimalisatie betekent dat u ook over deze zoekwoorden structureel en hiërarchisch gaat nadenken. Dit is niet alleen van belang voor de zoekmachine zelf, maar evenveel ook voor de bezoeker.

Zoekmachine optimalisatie komt uiteindelijk neer op de juiste zoekwoorden. Mensen zoeken op zoekwoorden en zoekmachines ordenen website op basis van zoekwoorden. De website die een zoekwoord het best vertegenwoordigt, krijgt dan ook een ereplaats in de zoekresultaten.

Hoe vinden we nu de meest geschikte zoekwoorden? En hoe brengen we die in overeenstemming met de verwachtingen van de zoekmachines en bezoekers? Voor een deel moet u in staat zijn om deze vragen zelf te beantwoorden; voor het andere kunt u gebruik maken van mogelijkheden die op internet te vinden zijn. En hiervan is Google Trends het beste voorbeeld.

 Sitestructuur

Nadat de juiste zoekwoorden en de content van de website zijn bepaald, komt het erop aan een duidelijke en logische sitestructuur te bouwen. Dit is een soort plattegrond dat niet alleen voor de robot dienst doet, maar ook erg behulpzaam kan zijn voor de bezoeker op de website. Maar een sitemap dwingt ook u zelf concreet na te denken over de structuur en doelstellingen van de website. Wat is mijn doel en hoe leidt ik het snelst en logisch mogelijk de robot of de bezoeker naar dat doel?

Aangezien een website altijd meer inhoudt dan een homepagina, moet u uw bezoeker via een systeem van sublinks op uw site kunnen laten surfen. En naarmate een website meer content heeft en zodoende ook bestaat uit meerdere lagen, moet dit leiden tot het creëren van een optimale sitestructuur waarin verschillende onderdelen met elkaar logisch gelinkt zijn.