Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk de basis van zoekmachine marketing (Search Engine Marketing (SEM) = Search Engine Optimization (SEO) + Search Engine Advertisting (SEA)). Het poogt de doeltreffendheid van de website zodanig te verbeteren dat het beter scoort in de zoekmachines. Of u nu een nieuwe website wilt laten maken of u heeft al een website maar u bent niet tevreden met de bezoekersaantallen; de regels voor zoekmachine optimalisatie dient u te raadplegen om goed van start te gaan.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een tweeledige ingreep. Een daarvan heeft te maken met het uitvoeren van technische verbeteringen waardoor uw website door zoekmachines effectiever kan worden geïndexeerd. De andere heeft invloed op het doeltreffendheid van uw home en subpagina’s. Deze is van belang voor aantrekken van bezoekers en verbeteren van conversiegraad van de website. Het laatste betekent dat een bezoeker ook daadwerkelijk de stap maakt en bijvoorbeeld overgaat tot kopen van een product.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO): de eerste stap

Laten we ons eerst bezighouden met het eerste onderdeel van zoekmachine optimalisatie, op het tweede komen we later uitgebreid nog terug. 

 

Zoekmachine Optimalisatie

 

Hoe optimaliseer je een website? Of populairder uitgedrukt: zijn er praktische tips om een website zoekmachinevriendelijk te maken?

Het is hier de bedoeling dat de zoekmachine de mogelijkheid krijgt om zonder op fouten en belemmeringen te stuiten een duidelijke profiel van de website kan maken. Daarvoor moeten aan de volgende aspecten gewerkt worden:

Zoekwoorden Optimalisatie

(kies je unieke zoekwoorden (“keywoords”, “zoektermen”), gebruik ze in de metatags, content en interne linkstructuur)

Content Optimalisatie

(schrijf korte en duidelijke teksten over wat de website biedt, maak een relevante verdeling van de content over home en subpaginas, gebruik geoptimaliseerde afbeeldingen)

Technische Optimalisatie (seo)

(vermijd errors in de structuur, creëer een logische sitemap, geef aan wat robot moet crawlen, zorg voor een mobielvriendelijke website)

Met name twee onderdelen van zoekmachine optimalisatie verdienen een nadere aandacht. Deze zijn: 1) Zoekwoorden; en 2) Techniek.

 Zoekwoorden; meetingpoint voor zoekmachines en internet gebruikers

Content optimalisatie betekent ook dat u structureel moet gaan nadenken over zoekwoorden. Wat de aard of het doel van de website ook moge is, het bestaat per slot uit woorden, woord combinaties en zinnen, die vertaling moeten bieden voor uw doelstellingen. Zoekmachine optimalisatie betekent dat u ook over deze zoekwoorden structureel en hiërarchisch gaat nadenken. Dit is niet alleen van belang voor de zoekmachine zelf, maar evenveel ook voor de bezoeker.

Zoekmachine optimalisatie komt uiteindelijk neer op de juiste zoekwoorden. Mensen zoeken op zoekwoorden en zoekmachines ordenen website op basis van zoekwoorden. De website die een zoekwoord het best vertegenwoordigt, krijgt dan ook een ereplaats in de zoekresultaten.

Hoe vinden we nu de meest geschikte zoekwoorden? En hoe brengen we die in overeenstemming met de verwachtingen van de zoekmachines en bezoekers? Voor een deel moet u in staat zijn om deze vragen zelf te beantwoorden; voor het andere kunt u gebruik maken van mogelijkheden die op internet te vinden zijn. En hiervan is Google Trends het beste voorbeeld.

 Sitestructuur

Nadat de juiste zoekwoorden en de content van de website zijn bepaald, komt het erop aan een duidelijke en logische sitestructuur te bouwen. Dit is een soort plattegrond dat niet alleen voor de robot dienst doet, maar ook erg behulpzaam kan zijn voor de bezoeker op de website. Maar een sitemap dwingt ook u zelf concreet na te denken over de structuur en doelstellingen van de website. Wat is mijn doel en hoe leidt ik het snelst en logisch mogelijk de robot of de bezoeker naar dat doel?

Aangezien een website altijd meer inhoudt dan een homepagina, moet u uw bezoeker via een systeem van sublinks op uw site kunnen laten surfen. En naarmate een website meer content heeft en zodoende ook bestaat uit meerdere lagen, moet dit leiden tot het creëren van een optimale sitestructuur waarin verschillende onderdelen met elkaar logisch gelinkt zijn.