Wat is zoekmachinemarketing of SEM?

Zoekmachine marketing is een van de belangrijkste en meest effectieve marketing technieken binnen de online marketing strategieën. Zoekmachinemarketing, ook wel Search Engine Marketing (SEM) genoemd, zorgt ervoor dat een website op zoekmachineresultatenpagina’s (SERP’s) van de zoekmachines vindbaar is.

Zoekmachine+marketing definitie: zoekmachine is een door robot gestuurde website met een speciale algoritme waarmee de informatie op het web opgezocht wordt, marketing is een vorm van activiteit die door bedrijven wordt ingezet om hun producten of diensten aan klanten te promoten oftewel te verkopen.

SEM (zoekmachinemarketing) bestaat uit twee delen: SEO & SEA.

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie is nodig om de positie van een webpagina in de organische zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren. Het is een onbetaalde marketingtechniek.

De tweede vorm van SEM wordt SEA (Search Engine Advertising) genoemd: dit is een advertentie programma van de zoekmachines die de adverteerders de mogelijkheid geeft om boven of onder de zoekresultaten (SERP) hun producten te vertonen. Het is een betaalde marketingtechniek.

SEO 

SEO  is een gratis internetmarketing middel die toegepast wordt om in de organische resultaten van zoekmachines posities (het liefst binnen top 10) te verwerven Het kan als gratis reclame beschouwd worden. SEO kan je ook zelf doen. Wel is het steeds moeilijker geworden om succes te boeken.

Het nadeel van SEO is dat het een lange traject is en geen garantie geeft dat jouw webpagina’s in de ranking van zoekmachines worden opgenomen of blijven. Daarvoor moet je van tijd tot tijd optimaliseren. Daarbij moet je niet vergeten dat ook je concurrenten constant bezig zijn om hun websites bovenaan de zoekmachines als Google te krijgen. Ook dient er rekening te worden gehouden dat zoekmachines hun algoritmes met regelmaat updaten.

SEO (zoekmachineoptimalisatie) betekent kortom:

  • een logische en voorspelbare sitestructuur
  • een categorie structuur die jouw diensten of producten exact beschrijft
  • een URL structuur die aangemaakt is met relevante zoekwoorden of categorieën
  • een technische SEO optimalisatie (snelheid, visueel informatie optimalisatie, geen error of zonder programma fouten)
  •  design & usability die bezoekers aantrekt en aantal klikken vergroot, enz.

Is SEO gratis?

SEO is gratis als je zelf verstand van heeft en uitvoert. Zo niet, dan moet je het uitbesteden of een SEO expert in dienst nemen en dan kunnen de kosten voor SEO gemiddeld hoog uitlopen. De ene SEO specialist berekend per project, een andere per maand of per uurtarief.

Ons advies: probeer eerst aan de basis eisen van zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu te voldoen. Daarna kan je aan de hand van de geboekte resultaten beslissen of je in SEO wilt investeren of niet.

Vraag de SEO specialist of zoekmachinemarketing bureau altijd eerst een gratis SEO checklist. Deze bevat een lijst van tientallen regels waaraan een website moet voldoen: zoekwoord optimalisatie, een afbeeldingen optimalisatie, een technische seo optimalisatie en andere criteria die van belang zijn voor een website optimalisatie.

SEA

SEA (Search Engine Advertising) of zoekmachine adverteren is een advertentie programma techniek die door de zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo tegen betaling wordt aangeboden aan adverteerders om hun advertenties naast hun organische zoekresultaten te plaatsen.

Bij diverse advertentieplatforms worden voor SEA ook andere termen of synoniemen gebruikt zoals ”Search Advertising”, ”Paid Search” of ”Sponsored Search”. Ook wordt het Search Engine Marketing (SEM) of zoekmachinemarketing genoemd.

Met Zoekmachine Adverteren kunnen er verschillende doelstellingen worden bereikt: merkbekendheid vergroten, zo veel mogelijk vertoningen genereren, bezoekersaantallen vergroten en uiteindelijk meer conversies halen.

Is SEA duur?

SEA kan flink wat geld kosten als je geen verstand van hebt van deze advertentie techniek. Een onervaren online marketeer kan deze kosten ook behoorlijk laten oplopen. Een bekende fout is dat er een vaste budget wordt gereserveerd voor lange termijn zonder dat er regelmatig geëvalueerd wordt.

Om dit soort kosten te vermijden, moet je, net als bij SEO het geval is, jouw advertenties of SEA optimaliseren. Aan de hand van Google Analytics en Google Ads kan een SEA specialist of zoekmachinemarketing bureau jouw advertenties en hun variabelen voorbereiden, analyseren, beoordelen en optimaliseren:

  • advertentie titel en beschrijving aanpassen
  • advertentie landingspagina’s / bestemmingspagina’s ordenen
  • goed gepresenteerde advertenties of campagnes bepalen – A/B testing
  • remarketing techniek toepassen
  • zoekwoorden bepalen & optimaliseren
  • klik of CTR bepalen per klik
  • aantal gebruikers, nieuwe gebruikers, klikken, CPC, vertoningen verhouding beoordelen
  • advertenties budget en maandelijkse campagnes budget bepalen
  • periodiek advertentie-campagnes analyseren en rapporteren..

De beste zoekmachinemarketing strategie: SEO & SEA samen

Beide zoekmachinemarketing strategieën kunnen samen meer opleveren dan afzonderlijk. Voor een website die niet voldoet aan SEO criteria heeft het weinig zin om een SEA programma op te zetten.

Een belangrijke vraag is dan wie laat je jouw SEO & SEA doen? Zowel zoekmachineoptimalisatie- (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) bieden heel veel mogelijkheden om meer bezoekers, leads en conversies te genereren. Daarom moet het door iemand uitgevoerd worden die expert is in beide technieken. Een SEO zelf doen en SEA door een marketeer laten doen, is niet de enige oplossing voor zoekmachinemarketing.

In eerste instantie kan je zoekmachinemarketing laten doen door een ervaren zoekmachine marketing bureau. Deze kan jouw website analyseren en aan de hand daarvan een SEO en SEA (online marketing) stappenplan maken en uitvoeren. Bovendien kan je ook met een soortgelijke rapport erachter komen of inderdaad de zoekmachinemarketing bureau op hoogte is waarom jouw website of zoekmachinemarketing eerder niet tot succes heeft geleid.

zoekmachinemarketing SEM

Zoekmachine Marketing Bureau Amsterdam – Gratis advies & verblijvende offerte

Websol.nl is gespecialiseerd in website analyse en diverse vormen van online marketing, zoals zoekmachine marketing en social media marketing. Voordat we te werk gaan, maken we eerst aan de hand van een technische checklist een stappenplan. Zo hebben wij een overzicht van wat er mankeert aan uw website. Deze kunt u gratis aanvragen. Pas als u met onze aanbevelingen instemt, krijgt u van ons een offerte.

 

Geplaatst in SEO

Geef een reactie