Hoe leer je snel de mogelijkheden die internet biedt om je website te onderhouden en te promoten? Als je geen IT-achtergrond hebt, kan het soms een enorme klus zijn. Toch lees je heel vaak dat het meevalt en dat iedereen in staat is om de kunst van online adverteren zich eigen te maken. Er zijn tientallen bedrijven en centra die verschillende cursussen aanbieden. Wellicht moet er wel een vooronderzoek plaatsvinden om te achterhalen welke het best bij je verwachtingen aansluit en investeren waard is.
Tegenwoordig hoef je natuurlijk de deur niet uit om een cursus te volgen. Je kunt heel veel online vinden. Zo kan je ook op internet diverse websites aantreffen die online marketing cursussen aanbieden. Een zoektocht zal je binnen de kortste keren bij Google brengen.
Dat de grootste zoekmachine, die zelf de spelbepaler is op het gebied online marketing, ook gratis cursussen -zelf noemen ze het trainingen- aanbiedt om de gebruikers meer bekendheid te verschaffen over de mogelijkheden om aan online marketing te doen, moge niet vreemd zijn. Immers hoe meer mensen aan online marketing doen, des te meer de kans dat Google haar positie kan behouden.
Thema’s Google Trainingen
Zoals gezegd voor Google trainingen hoef je niets te betalen. Ze zijn gratis. Het enige wat je moet doen, is het openen van een e-mail account bij Google. Daarmee krijg je toegang tot verschillende cursussen en trainingen die op de volgende platforms van Google worden aangeboden:
- Voor inleidende trainingen zoals opzetten van campagnes, bepalen van zoekwoorden, gebruik van Google Analytics, social media, Google netwerk, opzetten van online winkel en veel anderen bezoek; De Digitale Werkplaats.
- Wil je meer weten over het gebruik van Google Analytics dan zijn er trainingen te vinden op: De Analytics Academy.
- Voor Google AdWords, mobiele advertenties, video advertenties, display advertenties bezoek: Google Partners.
Voor wie zijn de Google trainingen bedoeld?
Google’s trainingen hebben twee niveaus: beginners en gevorderden. Ze zijn bedoeld voor een iedere die meer wil binnenhalen van zijn/haar website. Het leert je niet alleen de technieken hoe te adverteren op diverse online kanalen, maar ook basis beginselen van zoekmachines, zoekwoorden en nog veel meer komen aan bod. Google biedt tevens de mogelijkheid voor diverse onderdelen online toetsen af te leggen en zodoende een certificaat te halen. Voordat je een toets aflegt, krijg je ook de mogelijkheid om oefenvragen te beantwoorden.
Enkele minpunten van de Google trainingen
Google trainingen en cursussen zijn met name gericht voor kleine ondernemingen. De content en de behandelde voorbeelden in de bijbehorende video’s zijn bedoeld om deze groep over te halen. Dit is tevens ook de zwakke kant van deze cursussen. De gebruikte voorbeelden uit de praktijk zijn te eentonig en bevatten veel herhalingen. Na een aantal lessen worden de video’s een saai gebeuren van monotone lezing van instructeurs.
Wat dat betreft zijn er op YouTube soms veel betere video’s te vinden. Als je Google trainingen volgt, is het zeker de moeite waard met regelmaat YouTube te checken op de onderwerpen. De video’s daar kunnen zeker als ondersteuning dienen.
Voor aantal van de onderwerpen biedt Google ook oefeningen om de leerstof goed onder de knie te krijgen. Deze zijn echter beperkt en volgen telkens zelfde logica. Meer oefenstof zou alleen maar positieve uitwerking hebben. Ook wat dit betreft moet er wellicht verder op internet gezocht moeten worden.
Google trainingen kunnen de onbekendheid met online advertentie uit de weg ruimen. Ze laten de indruk dat het heel makkelijk is om goede resultaten te boeken. Dit is echter een schijn. Online advertentie plaatsen kan een eenvoudige taak zijn, maar resultaat boeken en de bijbehorende data analyseren vereist veel training. Dat merkt men wel heel gauw als er een paar keer gebruik is gemaakt van online marketing: Online marketing vereist veel meer dan alleen een advertentie plaatsen en enkele data en grafieken volgen.