Google Ads Analyse

Google Ads analyse zou de eerste prioriteit moeten zijn voor iedere investeer, die serieus in Google Ads marketing wilt mee concurreren. Onlangs hebben wij de Google Analytics statistieken, voor Google Ads campagne van een zoekmachinemarketing bureau moeten analyseren en optimaliseren.

Het doel van Google Ads analyse / optimalisatie was:

  1. Het analyseren dan wel vastleggen van de verhouding tussen kosten en de zachte indirecte conversie leads.

  2. Het verlagen van advertentiekosten door de SEA optimalisatie technieken.

  3. Het beoordelen van de online marketing bureau of SEA marketeer.

Metingen

In Google Ads en zelf ook in Google Analytics kan er gebruik worden gemaakt van statistieken, waarmee de prestaties van de campagne of advertentiegroepen kunnen worden gemeten. In ons rapport hebben wij de volgende metingen opgenomen en geanalyseerd: de totale kosten per advertentiegroep, klikken, CPC (Cost Per Click), het aantal bezoekers (gebruikers), sessies (ook pagina’s sessie), bouncepercentage, CTR, vertoningen (impressie) en de relevantie van zoekwoorden.

Campagneadvertentie

Google Ads-campagneadvertentie van de adverteer bestond uit twee advertentiegroepen, die verschillende zoektypes voor de zoekwoorden gebruikten:

  1. Breed zoeken: het standaard zoektype van de zoekopdrachten die bijvoorbeeld met synoniemen, speelfouten, verwanten en relevante varianten van deze zoekwoorden kunnen matchen.

  2. Exact zoeken: zoekopdrachten die exact overeenkomen met de zoekwoorden.

Klikken

Het aantal klikken per dag van de maand, van deze Google Ads-advertenties waren hetzelfde gedurende het hele jaar. Dit was de voornaamste aanduiding dat deze campagne nooit geoptimaliseerd was (zie grafiek-1).

Grafiek-1 het aantal klikken voor de optimalisatie.

Met hetzelfde budget zijn na de optimalisatie van de WebSol.nl SEO/SEA experten, het aantal klikken per dag van de maand verdubbeld en in sommige gevallen zelfs drie keer zo veel (zie grafiek-2).

Grafiek-2: het aantal klikken na de optimalisatie: verdubbeld.

CPC (Cost Per Click – Kost Per Klik) Analyse

Google Ads maakt het voor de adverteerder mogelijk om de advertentie kosten op verschillende manieren te bieden:

  1. Handmatige CPC-bied

  2. Automatische biedstrategie

De marketeer heeft gekozen voor een handmatige strategie: de eigen maximumkosten per klik (CPC) voor de campagne / advertentiegroepen, zijn handmatig ingesteld hiervoor zie grafiek-3.

Grafiek-3: maximum kosten per klik voor campagne / advertentiegroepen.

WebSol SEA expert heeft i.p.v. handmatige CPC-bied, een automatische CPC-biedstrategie gekozen (zie grafiek-4). Bij deze biedmethode begint Google Ads eerst met een leerproces, dit kan enkele dag duren. Het nadeel van deze strategie is dat de kosten per klik veel hoger uit kunnen komen. Daardoor dient de SEA marketeer per periode deze hoge klikken te voorkomen of te optimaliseren, door de zoekwoorden te voegen aan uitsluitingszoekwoorden. Het nadeel hiervan is wel dat u de relevante zoekwoorden uitschakelt. Google Ads-expert raden dit daarom af, het is beter om gebruikt te maken van Display network (advertenties met video’s, afbeeldingen, banners), om zo de hoge kosten van de zoekwoorden te verminderen en wordt hiermee het bereik vergroot.

Grafiek-4: CPC kosten per klik na de optimalisatie.

CTR (Klikfrequentie) Analyse

De variabele die de kwaliteit van advertenties bepaalt (een hogere positie) is de CTR (doorklikratio / klikfrequentie) of de percentage advertentievertoningen dat tot een klik heeft geleid.

De klikfrequentie (CTR) geeft aan hoe vaak gebruikers op een advertentie geklikt hadden nadat ze deze hebben bekeken. Hoe hoger de CTR is, hoe relevanter of hoe beter uw zoekwoorden en advertenties presenteren. De CTR percentage wordt berekend door aantal klikken te delen door vertoningen. De gemiddelde CTR van de beide campagne advertentiegroepen van deze SEA marketeer, was ± 20 % zie grafiek-5 voor het hele jaar.

Grafiek-5: CTR-percentage voor de optimalisatie.

Wat is een goede CTR percentage?

Een goede CTR varieert per sector. Volgens de laatste onderzoeken is over het algemeen te concluderen dat een gemiddelde percentage voor een CTR Zoekadvertentie 1,91procent is. Voor een Display-advertentie is dit 0,35 procent. Deze percentages worden in alle sectoren als de gemiddeld beschouwd.

De CTR analyse geeft een idee over uw gekozen zoekwoorden en gemaakte advertenties.

Grafiek-6: CTR-percentage na de optimalisatie ( van eerste drie maanden).

CTR is een waarde voor uw kwaliteitsscore, die eventueel verbetert moet worden. Hoe relevanter uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn, des te hoger ze in de Google Ads lijst komen te staan.

Vertoningen (Impressie) Analyse

De meting van de statistiek vertoning wordt gedefinieerd als het aantal weergaven van een advertentie.

Grafiek-7: een overzicht van het aantal vertoningen gedurende hele jaar voor de optimalisatie, is onder de 200 impressies.

Wanneer een advertentie wordt weergegeven in een van de advertentienetwerken van Google zoals Google.com, YouTube of op websites en apps van andere uitgevers, wordt er een vertoning geteld. Aan het aantal vertoningen kunt u zien hoe vaak uw advertentie wordt weergegeven (zie grafieken 7 versus 8).

Grafiek-8: een overzicht van het aantal vertoningen gedurende de 3-kwartaal na de optimalisatie, is boven de 500 impressies.

Hoge bouncepercentage niet omzeilen

Bouncepercentages voor beide advertenties waren hoger dan de gewenste 35-55%. Dit betekent dat gemiddeld 61 procent van de klikkers (gebruikers) de bestemmingspagina’s meteen verlaten (zie grafiek-9).

Grafiek-9: bouncepercentage voor de optimalisatie.

Hoge bouncepercentage is een duidelijke waarde die je niet over het hoofd mag zien. Een grote aantal bezoekers die via Google Ads-campagne op de site terecht komen en die snel weer de site verlaten zonder verder iets gedaan te hebben, kan meerdere redenen hebben. Wellicht is de belangrijkste reden hiervoor, dat de bestemmingspagina waar de bezoeker op af komt niet genoeg aantrekking heeft.

Grafiek-10: bouncepercentage na de optimalisatie.

Na een page-on optimalisatie begon de bouncepercentage direct te verlagen zie grafiek-10. Hiervoor zijn aanpassingen gedaan in de inhoud, ontwerp, afbeeldingen, kleur, calls-to-action, zichtbaarheid, kortom usability en pagina snelheid.

De bouncepercentage kan ook verlaagd worden door de kanalen te optimaliseren. Een advertentie die voor de doelgroep niet interessant is, heeft altijd een hoge bouncepercentage. Daarom is het beter om in dat kanaal (Display Netwerk of Zoeknetwerk) niet adverteren.

Zoekwoorden analyse

De eerste advertentiegroep zoekwoorden waren algemene zoekwoorden die automatisch als “brede zoeken” waren ingesteld. Hiermee nemen we aan dat SEA marketeer meer bereik wilde creëren voor de website van de klant. Als resultaat waren er inderdaad meer mensen bereikt ten opzichte van de tweede advertentiegroep.

De tweede advertentiegroep zoekwoorden bestond uit een zoekwoordenlijst die handmatig gemaakt kan worden. Dat betekent dat hier wordt gekeken naar de relevantie van iedere zoekwoord (betere presentatie van zoekwoorden ontdekken) en het observeren van kosten per zoekwoord. Het resultaat hiervan is dat de helft van de gemaakte advertentiekosten, afkomstig waren van zoekwoorden die gedurende hele jaar geen klik of leads hadden opgeleverd.

Conclusie

De SEA marketeer, die de Google Ads-campagne uitvoerde, gedurende de hele periode van een jaar geen enkele keer haar klant had voorzien van een evaluatie rapport. 

De belangrijkste conclusie van deze analyse is, dat een SEA marketeer minimaal één keer per kwartaal een evaluatie van zijn campagne moet maken. Aan de hand van dit rapport dient de marketeer ook de Google Ads-advertenties te optimaliseren, zodat de adverteer niet te veel betaalt en daarbij de gewenste bereik en conversie/omzet maakt.

Geplaatst in SEA

Geef een reactie